Tut tut tutteluu... Nogen som har lyst til at byde ind på opgaven med at stå for it-support hos DSB?
Sådan er budskabet i en pressemeddelelse fra Danmarks statsejede togselskab. De er i gang med at undersøge, om de kan spare penge og skaffe sig bedre service ved at outsouce hele IT-driften til en ekstern virksomhed. De 80 til 100 medarbejdere skal ifølge planen flytte med.
Det betyder, at DSB-medarbejdere for fremtiden kan ende med at skulle ringe ud af huset, hvis der er problemer med mailen, nedbrud på serveren eller andre it-problemer.
Planen er, at det eksterne firma skal tage over om et år, altså i starten af 2012. Tanken er, at et specialiseret firma er bedre til at håndtere it-knas, end togselskabet selv er i stand til.
"DSB skal i stigende grad konkurrere på markedsvilkår, så vi er nødt til løbende at optimere vores drift – også på it-området. Derfor vil vi nu finde en ekstern leverandør, der kan give os en bedre og billigere drift af DSB IT," siger René Munk-Nissen, underdirektør i DSB IT.
Søges: Specialkompetencer!
DSB skriver i pressemeddelelsen, at en specialiseret leverandør med IT-drift som sin kerneforretning i højere grad kan forny og effektivisere DSB's it-infrastruktur ved at trække på specialkompetencer, standardprocesser og stordriftsfordele. Dermed kan DSB få en ydelse, der er mere robust, fleksibel og ikke mindst effektiv.
DSB IT har det seneste halve år foretaget indledende analyser af de strategiske muligheder på IT området. Undersøgelserne har vist gode muligheder for at outsource IT driftsydelser. Derfor vil DSB IT nu igangsætte en proces, hvor mulighederne for en outsourcing bliver afdækket i form af et udbud, så koncernledelsen i DSB forventeligt kan tage den endelige beslutning med udgangen af 2011.
"Vi vil kun indgå en aftale, hvis den lever op til vores krav. Vi ønsker en fremtidig drift, der er både bedre og mere omkostningseffektivt end i dag," siger René Munk-Nissen.