Computerworld News Service: Det kan godt være, at det er leverandører som Hewlett-Packard, Dell, Acer og Toshiba, der dominerer det globale pc-marked, men deres forsøg på at udnytte denne styrkeposition til også at få succes i markedet for smartphones har været en fiasko, der understreges af HP's beslutning om at stoppe udviklingen af sine webOS-baserede produkter.
Af de fire ovennævnte leverandører havde Toshiba størst succes i andet kvartal, men selskabets markedsandel lå ifølge Gartner på kun 0,3 procent.
Et stærkt varemærke i pc-sektoren og masser af penge - HP købte Palm for over seks milliarder kroner i april sidste år - har simpelthen ikke været nok til at bryde ind i det stærkt konkurrenceprægede smarphone-marked, fremhæver Francisco Jeronimo, der er research manager hos IDC.
"Når selv etablerede leverandører som Nokia, Sony Ericsson, LG og Research In Motion (RIM) har det vanskeligt, så er det svært at se, hvordan pc-leverandørerne kan få succes," siger Roberta Cozza, som er ledende analytiker hos Gartner.
Et af hovedproblemerne for HP og andre leverandører har været manglende interesse hos teleoperatørerne for deres produkter. Og operatørerne spiller med deres tilskud en meget vigtig rolle i salget af smartphones.
"De er nødt til at gå gennem operatørerne, og det er der, deres problemer begynder, fordi de ikke har de partnerskaber på plads, som de har brug for," forklarer Jeronimo.
Kinesisk lavpris
Hvis operatørerne ikke markedsfører produkterne, vil antallet af forbrugere, der bruger dem, ikke vokse, og interessen blandt operatørerne vil forblive lav.
"Det er en Catch-22-situation," hvor der ikke er nogen løsning på problemet, vurderer Cozza.
Pc-leverandørerne skal ikke alene tage kampen op mod stærke smartphone-varemærker som Apple, Samsung og HTC. De kinesiske leverandører er ekstremt aggressive, når det kommer til at vinde markedsandele med lavpristelefoner, påpeger Geoff Blaber, der er analytiker hos CCS Insight.
Den kinesiske lavpristilgang har allerede vist sig succesfuld. ZTE overhalede i andet kvartal Research In Motion som verdens femtestørste telefonproducent, viser tal fra Gartner. Huawei er ifølge Gartner verdens niende største telefonproducent.
For leverandører, der ikke ønsker at blive trukket ind i en priskrig med Huawei og ZTE, er differentiering løsningen. Og de etablerede producenter af smartphones gør da også, hvad de kan for at udvikle unikke tilbud. I sidste uge investerede HTC eksempelvis i den amerikanske producent af høretelefoner Beats Electronics for at forbedre lyden i sine produkter.
Derimod er det ikke lykkedes pc-leverandørerne at differentiere deres produkter på nogen meningsfuld måde, vurderer Cozza.
Oversat af Thomas Bøndergaard