Artikel top billede

(Foto: Morten Nevado)

CSC-ansat efter konflikten: Helt færdig med CSC

En af de CSC-medarbejdere, der var lockoutet under den store konflikt, forlader nu virksomheden. Han kan ikke forsætte efter den måde, CSC har behandlet ham på, mener han.

En af de største arbejdskonflikter i it-branchen er slut. Efter fire en halv måned tabte fagforeningen Prosa til virksomheden CSC.

"Jeg kan ikke arbejde for et firma, der behandler mig på den her måde," siger CSC-medarbejderen JH.

Derfor har han efter 10 år i CSC valgt at sige nej til den nye overenskomst, sammen med en håndfuld andre.

Det betyder, at de skal stoppe i virksomheden per første februar 2012. 

JH var under konflikten en af de omkring 120 CSC-medarbejdere, der blev lockoutet

Han fortæller, at CSC efter hans tilbagekomst fra konflikten har beklaget lockouten og sagt, at firmaet gerne vil satse på ham, og at CSC er ked af, at han har valgt at sige op.

"Det skulle de nok have tænkt på, inden de lockoutede mig," siger JH, der ønsker at være anonym for ikke at blive forbundet med konflikten af potentiale fremtidige arbejdsgivere.
"Det er svært for mig at tro på, at CSC mener det. Jeg synes, jeg har hørt det før," siger han. 

Havde håbet på mere

Han fortæller, at han var begyndt at lede efter et andet job allerede den første dag i lockouten, hvis han dengang havde kendt resultatet af den lange konflikt.  

"Jeg havde selvfølgelig håbet på en bedre løsning. Jeg havde da håbet, at vi havde fået lidt ud af det," siger han om resultatet af konflikten.

Den betød, at Prosa tabte to overenskomster. Dermed skal 600-800 medarbejdere ned i løn, op i tid, og de kan fyres med langt kortere varsel.

Han fortæller, at det ikke så meget er aftalens indhold som metoden til at fremtvinge den, som går ham på i forhold til konflikten.

"Jeg kan simpelthen ikke acceptere det, de har gjort," siger han

Det gælder om at skade hinanden mest muligt

Han beskriver tilværelsen som lockoutet som opslidende, blandt andet på grund af mange frustrationer over, at det firma, man har arbejdet for, kan finde på at lockoute, tage ens goder og genere én mest muligt.

"Når man skal aflevere alle sine ting, føler man sig ikke særlig ønsket i virksomheden," siger JH.

Men også forpligtelsen til at møde op hos Prosa, der betalte lønnen under konflikten, var frustrerende.

"Man kommer hjem drænet for energi og er måske meget hidsig og oppe at ringe," siger han.

Konflikten var en krig

"Det er jo en krig. Lynhurtigt kommer dit mindset over på, at det gælder om at skade hinanden mest muligt, selvom man jo inderst inde godt ved, at man skal tilbage til arbejdet på eller andet tidspunkt. Og det kommer jo også til at ramme dig selv, fordi de mister kunder, og der bliver mindre arbejde, når du skal tilbage. Derfor er det meget svært at stå at håbe, at noget, man selv har været med til at bygge, skal gå ned og ikke fungere," siger han.

Han mener, at han frem til lockouten er blevet behandlet pænt af CSC.

Indtil da har han gennemgående været glad og tilfreds, selvom han tidligere har søgt andre jobs.

"Der er primært to grunde til, at jeg har arbejdet for CSC. Den ene er lønnen. Det var en god løn i forhold til andre firmaer. Det andet er, at der indimellem også er nogle rigtigt store og spændende projekter, fordi det er et stort firma, og vi har nogle spændende kunder," siger JH.

Computerworld er bekendt med kildens fulde identitet.

Læs også: Ny CSC-direktør: Sådan bliver vi venner igen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere