Computerworld News Service: Kinas største søgemaskine, Baidu, har nu trukket sig fra landets Twitter-lignende servicemarked og lukket sin mikroblog-hjemmeside.
Siden er på engelsk kendt som Baidu Talk, og den repræsenterede søgegigantens forsøg på at komme ind på landets blomstrende mikroblog-marked.
Konkurrerende sider fra kinesiske virksomheder har etableret deres egne Twitter-lignende tjenester, og i dag findes der 174 millioner aktive mikrobloggere i landet, fortæller det Beijing-baserede analysehus Analysys International.
Baidu Talk blev lanceret sidste september som et socialt netværk med Twitter-lignende funktioner.
Men siden har forsøgt at adskille sig fra konkurrenterne ved indledningsvist at kræve af brugerne, at de opgav deres virkelige navn.
I de første tre måneder, hvor tjenesten kørte som en lukket beta, tiltrak den mere end 1 million registrerede brugere. Men efter at have været online i næsten et år, annoncerede Baidu i denne uge, at alle tjenester vil blive suspenderede i slutningen af denne måned.
Baidu tilbyder ingen konkret forklaring på hjemmesidens lukning. I en e-mail siger virksomheden, at Baidu Talk har gjort det muligt at høste værdifulde erfaringer i forhold til udviklingen af en strategi for tjenester til sociale netværk. Selskabet tilføjer, at visse elementer fra Baidu Talk nu vil blive inkorporeret i andre Baidu-produkter.
Baidu er allerede dominerende på Kinas søgemaskine-marked og slår blandt andet Google med 80 procent af alle landets internetsøgninger, fortæller analysesiden CNZZ.com.
Amerikanske netværk blokeres
Men Kinas mikroblog-marked er allerede domineret af to andre store internetselskaber. Internetportal-operatøren Sina har egen service, Weibo, med omkring 140 millioner registrerede brugere, og en anden Twitter-lignende side fra online spil og IM-operatøren Tencent har 160 millioner registrerede brugere.
Amerikanske sociale netværk som Facebook, Twitter og Google Plus er alle blevet blokeret af den kinesiske internet-censur. Landets myndigheder blokerer rutinemæssigt sider og indhold, som bliver vurderet til at være politisk følsomt eller imod regeringen.
Baidu Talk nåede ikke at skabe momentum på det kinesiske marked blandt andet på grund af dårlig timing med en lancering, der først blev gennemført måneder efter, at rivalerne allerede havde opnået en betydelig følgerskare, fortæller Mark Natkin, der er managing director for Marbridge Consulting, der har base i Beijing.
Men den kinesiske søgegigant har også på andre områder haft problemer med at skabe succesfulde produkter uden for sit kerneområde, nemlig søgninger.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen