Læs også: Kommune tager chancen: Køber skole-it for en formue
Da den seneste PISA-undersøgelse blev offentliggjort i forsommeren, viste resultaterne, at de danske folkeskoleelevers it-kompetencer er gennemsnitlige.
Det har fået regeringen til at kigge nærmere på anvendelsen af it i undervisningen på landets folkeskoler.
"Vi (regeringen, red.) er blevet enige med os selv om, at det må være lærernes inddragelse og brug af computerne i undervisningen, der er problemet," siger Venstres uddannelsesordfører, Peter Juel Jensen.
Han forklarer, at Danmark har betydeligt flere computere per barn i folkeskolen end mange af de andre PISA-lande.
"Når nu vi har det materiale, der skal til, hvorfor er de danske børn så ikke bedre til skærmlæsning og så videre?" spørger Peter Juel Jensen.
Siden årtusindeskiftet er der blevet brugt mange penge og meget tid på at opsætte computere på folkeskolerne og efteruddanne lærerne i brugen af it.
"Vi (regeringen, red.) sidder og klør os selv i nakken, for vi har tidligere brugt rigtig mange ressourcer på også at sikre, at lærerne har kvalifikationerne," fortæller Peter Juel Jensen.
Der er altså hverken mangel på udstyr eller kompetencer ifølge uddannelsesordføreren. Alligevel er de danske folkeskoleelever ikke tilstrækkelig stærke i kildekritik på nettet og læsning på skærmen. Et sted snævrer flaskehalsen ind, så de mange ressourcer anvendt på it ikke kommer eleverne til gavn.
Flere computere er ikke løsningen
Netop nu arbejder regeringen i samarbejde med KL (Kommunernes Landsforening) på en national strategi for it i skolerne. Der er afsat 500 millioner kroner fra ABT-fonden (Anvendt Borgernær Teknologi), som blandt andet skal bruges på at hjælpe trængte kommuner med at indkøbe flere og bedre computere til skolerne.
Peter Juel Jensen mener dog ikke, at indkøbet af flere computere er løsningen.
"Lærerne skal bruge de kompetencer, de har. Fra politisk hold kan vi ikke gøre så meget mere," fastslår Venstres uddannelsesordfører.