I disse uger har mange danske it-folk skiftet it-strategier, servere og software ud med sydlige himmelstrøg, tunge kufferter og tid med familien.
Det er også tilfældet hos Statens It, der arbejder med udvikling og drift af it for otte ministerier.
I virksomheden er det kun omkring en fjerdedel af medarbejderne, der er på arbejde i denne uge, som er blandt de uger med lavest bemanding. Generelt er der hos Statens It mange på ferie fra starten af juli til starten af august.
Computerworld har spurgt direktør Lone Strøm, hvordan Statens It klarer at holde de mange offentlige servere og systemer i luften, når op mod tre fjerdedele af medarbejderne er på ferie.
Udvikling på vågeblus
Hvad er der gjort for at kunne klare opgaverne i sommerperioden?
"Vi har taget udgangspunkt i, hvad vores kunder har brug for. Vi leverer jo service til ansatte i staten, som typisk er på ferie her i juli, og derfor er antallet af henvendelser i vores support begrænset.
Omvendt står vi for driften af en lang række vigtige systemer, som altid skal fungere, og derfor har vi selvfølgelig sørget for bemanding nok til både at overvåge systemer og udbedre eventuelle fejl," forklarer hun.
Hvilke aktiviteter bliver der skruet ned for i sommerperioden?
"En af vores opgaver er at hjælpe kunderne med at udvikle og implementere nye it-løsninger, men disse aktiviteter er i store træk på standby, fordi kunderne er på ferie hen over sommeren. Så tager vi fat igen, så snart kunderne er tilbage i august."
Hvilke aktiviteter kan der ikke skrues ned for?
"Al drift skal køre - sommer eller ej. Selv om der ganske vist ikke er så mange på arbejde i staten om sommeren, skal der jo være fuld adgang til mail, sagsbehandlingssystemer og så videre døgnet rundt.
Og et system som for eksempel visumsystemet er der faktisk ekstra pres på i sommerperioden. Desuden skal vores support selvfølgelig stå klar til at hjælpe dem, der har behov for det."
Skybrudet gav problemer
Er der nogle specielle udfordringer i sommerperioden i forhold til driften?
"Det store skybrud gav en del driftsproblemer, fordi nogle af vores kunder havde udstyr stående i deres kældre, men ellers er sommeren en stille periode."
Du kan læse mere om driftsproblemerne hos Statens It her:
Alle vores ministerier blev ramt af skybrud
Driftsfolk flyttet ind i support-afdelingen
Hvilke nødprocedurer har I, hvis noget skulle gå galt i sommerperioden?
"Statens It er skabt ved en fusion af mange it-afdelinger, og det giver os en vis volumen. Derfor har vi tilstrækkeligt med kompetencer inden for de forskellige fagområder til, at vi kan opretholde de almindelige procedurer.
Modsat mindre it-organisationer kommer vi altså ikke ud for at skulle ringe husets eneste Exchange-ekspert op i hans ferie, hvis mailen er nede."
Er der andre ting, der kendetegner jeres sommerperiode?
"Denne sommer har vi en sommercamp, hvor vores driftsfolk er flyttet ind hos supportafdelingen i tre uger. Her prøver drifts- og support-medarbejdere sammen at komme til bunds i nogle bunker, som blandt andet opstod i forbindelse med det store skybrud.
Det er et fint initiativ, og jeg tror også, det kan give noget rigtig god intern vidensdeling, at de to grupper sidder fysisk sammen."
28 serverrum skal blive til et datacenter
Hvilke større projekter skal I i gang med efter ferien?
"Vi skal i gang med at lukke de første serverrum ned i forbindelse med et stort projekt, hvor vi konsoliderer alle de servere, Statens It har overtaget.
Vi bygger et fuldt virtualiseret datacenter på tre lokationer, som med tiden skal erstatte 28 serverrum. Det bliver mere stabilt, sparer masser af strøm og bliver meget lettere at skalere.
Et andet projekt er at implementere et nyt og bedre sagsbehandlingssystem (ESDH) i to ministerområder - det går vi i gang med, når ferien er slut."