LOS ANGELES: "The Danish Way to Rock" med Nephew buldrer ud over højtalerne i det enorme Staples Centers arena. I publikums-sektion 24 vejrer små Dannebrogsflag, da opvarmnings DJ-en opfylder det danske ønske.
De cirka 200 danskere på Microsofts World Partner Conference fylder ikke meget blandt de 15.000 deltagere, som er bænket for at høre Microsoft-bossen Steve Ballmer tale. Men forholdsmæssigt er den danske delegation blandt de største på partnerkonferencen - igen i år.
Støre og mere forretningsorienteret
Microsofts danske partnere er vilde med at rejse ud og tage del i et af verdens største forretningsnetværk, som softwaregiganten har arrangeret siden 2003. Større og mere forretningsorienteret år for år.
Hver gang Microsoft omsætter for en dollar, så omsætter Microsofts 640.000 partnere for 8,70 dollar. Det bliver i alt 580 milliarder dollar eller nok til at placere forretningsnetværket af Microsoft partnere som verdens 19. største økonomi lige mellem Indonesien og Schweiz.
Selvom de fire konferencedage er fyldt med keynote-taler og sessioner i hundredvis om Microsofts produkter og case historier, så er det i stadig højere grad muligheden for at netværke med andre it-virksomheder fra hele verden, der tiltrækker de mange danske partnere.
Udstiller
Blandt dem er den danske leverandør af business intelligence software Targit og producenten af headset GN Netcom. De to partnere har ikke bare valgt at være tilstede i Los Angeles, men også have en stand på udstillingen Innovations Solution Center, som er en del af partnerkonferencen.
Den indsats handler for begge virksomheder om at udnytte det store Microsoft partnernetværk som jagtmark for selv at finde samarbejdspartnere. Partner der kan laves nye forretninger med.
"Det er jo fascinerede at lytte på en tale af Steve Ballmer. Men det er forretningsnetværket der rykker herovre," siger Flemming G. Madsen, der er salgsdirektør i Targit.
Til LA og tale med europæere
"Det kan betale sig for os at flyve herover og tale med andre europæiske partnere, som det ellers ikke kunne betale sig for os at tage rundt og besøge i Europa. Og vi vil gerne have udvidet vores eget partnermiljøe fra de nuværende 250."
"Det er ligesom med prinsesser og frøer. Hun skal kysse mange før, hun finder den, der bliver til en prins," supplerer Ulrik Pedersen, der chef for Targits aktiviteter i USA, som han driver fra kontoret i Tampa, Florida.
Han kom til USA for 6 år siden for at gøre noget ved Targits skrantende forretning, der havde svært ved at få fodfæste i USA. Men Ulrik Pedersen valgte at gå efter kunder, med forretningssoftware fra Microsoft Dynamics.
Mere end Dynamics-kanalen
"Organisationen Dynamics Community har fundet ud af, at Targit i dag er den førende leverandør af business intelligence software i den amerikanske Dynamics-kanal. Men reelt er det kun halvdelen af vores forretning herovre," fortæller Ulrik Pedersen.
Derfor er Microsoft jagtmarken i Los Angeles også en mulighed for Targit til at møde partnere, som de kan lave forretning med udenfor Microsoft Dynamics-kanalen. For Søren Christensen og Søren Schønnemann fra GN Netcom er udfordringen noget anderledes.
Hardware-partner
De er henholdsvis Vice President, CC&O Marketing, Products, Alliances and Global Account Services samt Managing Director Nordic Region. Deres opgave er, at finde partnere, som skal bruge GN Netcoms Jabra headset til unified communications.
"GN Netcom har været partnere med Microsoft på Jabra headset siden 2006. Det var dengang Microsofts communicator-produkt begyndte at rulle og som nu har udviklet sig til Lync-serveren," fortæller Søren Christensen.
Microsoft ville gerne levere et alternativ til fastnettelefonen, når kunderne skiftede til unified communications. Og et alternativ er en headset-løsning til at besvare den såkaldte softphone, der er den software, som kan afløse den gamle fastnettelefon i unified communication.
Kvalitetsfokus
"Hvis brugerne oplever skrattende forbindelser, så falder det tilbage på både den partner, som har leveret løsningen og Microsoft. Derfor skal vi overbevise partnerne om, at de skal vælge kvalitets headset som Jabra," siger Søren Schønnemann.
Den opgave går netop nu ind i en ny fase, fordi Lync-serveren ikke længere er et nyt produkt, og derfor ikke længere har samme opmærksomhed fra Microsoft i salgsarbejdet. Derfor skal GN Netcom ud og finde de systemintegratorer og konsulenthuse, som leverer unified communications og laver partnerskaber.