CIO'ens mødekalender er det evindelige puslespil, hvor der oftest er en brik eller to for meget at arbejde med.
Derfor er Kenneth Lau Rentius på forhånd undskyldt, da han et par minutter forsinket haster ind på sit kontor for at mødes med Computerworlds udsendte.
"Vi er midt i et nyt udbud af vores radiosystem," forklarer han, mens kaffen serveres af sekretæren.
Kenneth Lau Rentius' kontor er indrettet med få forstyrrende elementer.
Skal forstå behovet
Der hænger en enkelt, sort habitjakke klar som reserve, og ellers er det mest kikkerten i vindueskarmen, der bryder med de traditionelle direktørrammer.
Med kikkerten kan han overvåge begivenhederne på Øresund og pålæsningen af Oslo-færgen, der lægger til kaj lige udenfor.
Det er dog først og fremmest den mentale kikkert, der præger it-direktørens dagligdag.
"Som CIO skal man forstå, hvad forretningens behov er og hele tiden være to-fire år forud i sine tanker i forhold til, hvad der skal ske," forklarer Kenneth Lau Rentius.
Hvis han selv skal give et bud på, hvad der kendetegner en dygtig CIO, lyder det:
"At man forstår det at være leder i den virksomhed, man er i og forstår hvad virksomheden har brug for. Det bliver mere og mere det end at vide, hvad teknologien kan; det er det, ens egne folk og rådgiverne bidrager med."
Er en firmaets mand
Jobbet som CIO har ikke altid været nemt at få øje på i Kenneth Lau Rentius' karriereplaner.
"Jeg ville gerne være landmand, så det gik jeg i gang med, da jeg var færdig med 10. klasse," fortæller han.
Fordi man dengang skulle være fyldt 21, før man kunne gå i gang med den sidste del af uddannelsen, besluttede den unge mand sig imidlertid for at bruge ventetiden til at søge en stilling i DSB.
"Det er 28 år siden nu, så det blev en lang, midlertidig løsning," griner han.
Siden viste det sig nemlig, at han var steget på det helt rigtige tog.
Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.
Så bredt spænder opgaverne
Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.
Gennem årene udviklede han sig sammen med organisationen, og da DSB blev delt i to - i DSB og en banestyrelse - fulgte han med over i sidstnævnte, hvor han nu har ansvaret for 83 it-medarbejdere og budgetter i milliard-klassen.
"Jeg har banens bedste job, fordi det er så alsidigt. Det er ikke kun it, det er ikke kun tele - det er meget bredt. Det er enormt spændende at have et ansvar for at støtte virksomheden i udviklingen af it-systemer, men også at være en del af kerneforretningen og levere nogle strategisk vigtige projekter."
I sin næsten tre årtier lange karriere i jernbane-branchen har Kenneth Lau Rentius arbejdet med alt lige fra trafikstyring over infrastrukturinvesteringer til kvalitetsledelse på anlægsopgaver - blandt andet i en periode på togbanen over Storebælt.
Kenneth Lau Rentius er drevet af en personlig interesse for teknologi, men han mener alligevel, at netop teknologien er det sekundære, når det kommer til CIO'ens rolle.
"Jeg holder enormt meget af det ledelsesmæssige ansvar, der ligger i at koble mennesker til den strategiske udvikling. Jeg kan godt lide små dingenoter og gadgets, men jeg kan blive lige så imponeret af det, der opstår mellem mennesker og de resultater, der kommer ud af det."
Midt i brændpunktet
Lige så roligt, der er i Banedanmarks kontorer på Østerbro i København, ligeså rødglødende kan situationen blive, hvis togene ikke kører til tiden, og det skyldes begivenheder, som hører under Kenneth Lau Rentius' ansvar.
"Der er ingen tvivl om, at vi er en virksomhed, der er meget fokus på, fordi vi leverer et produkt, som rigtig mange mennesker er afhængige af. Vi har en stor forpligtigelse til at levere varen."
It-afdelingen består af et ansvarsområde for trafikinformation - skærme, skilte, højtalere - og så hele transmissions- og datanetværket, der blandt andet inkluderer knap 3.000 kilometer fibernetværk.
It-direktøren fremhæver det flotte engagement hos it-medarbejderne, men påpeger samtidig, at kunsten er at sikre, at arbejdsiveren ikke tager overhånd.
"Man skal hele tiden holde øje med, at det kan kaperes af den enkelte medarbejder. Risikoen for, at kæden kan hoppe af, er der. Det er en udfordring at finde den balance."
I den udtalelse ligger også erkendelsen af, at man som CIO ikke kun skal kunne mestre de it-strategiske opgaver, men også mere bløde værdier som ledelsen af den enkelte medarbejder.
"Det skal man i høj grad også kunne. Det er en væsentlig del af mit job hele tiden at sørge for, at vi kan lave de it-understøttende projekter, hvor både mennesker og teknologier hænger sammen, så vi kommer ud med et positivt resultat."
Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.