Læs også:
En hel hær af it-nørder kæmper mod kaos i Roskilde
Roskilde Festival virker som fluepapir på it-giganter
Sex, drugs og rock'n'roll i fire dage lyder umiddelbart ikke som den mest oplagte cocktail for verdens største softwarehus.
Alligevel sender Microsoft i næste uge ikke færre end 100 medarbejdere og godt 100 kunder og partnere til Roskilde Festival, som Microsoft har doneret spandevis af konsulenter og systemer til.
Blandt andet har Microsoft skænket festivalen 250 Office- og Windows 7-licenser samt Sharepoint-servere til mailhåndtering til de omkring 25.000 frivillige medarbejdere.
To grunde til deltagelse
Selskabets direktør i Danmark, Jørgen Bardenfleth fremhæver især to grunde til, at Microsoft i år stiller med i alt tre stande, hvor partnere og kunder kan få en forfriskning, mens festivalgængerne kan afprøve Microsoft-produkter som spilproduktet Kinnect, Windows Phone 7 og det cloud-baserede Office 365.
"Dels er det et spændende at donere software til festivalen og se, hvordan softwaren bliver brugt til hurtig skalering fra ingen til flere tusinde folk i løbet af ingen tid. Dels har mange af vores kunder og partnere aldrig været på festivalen før, og det ville vi da gerne arrangere," siger Microsoft-direktøren, der selv fik Roskilde-debut sidste år.
"Festivalen er jo ikke kun druktur for de unge. Den handler i høj grad om kunst, kultur og mad. Mit hovedindtryk er, at det handler om at være sammen med over 100.000 andre om noget vigtigt," fortsætter Jørgen Bardenfleth, der fredag og lørdag selv skal være vært for to arrangementer i mediebyen.
Er ikke med på badebilletter
I 2010 "nøjedes" Microsoft med at stille med halvdelen af årets mandtal.
Men i år har it-giganten løbende spurgt kunder og partnere mere målrettet om, hvorvidt de vil med på festivalen på endags-billeter
De mange Microsoft-medarbejderes arbejdsopgaver bliver så at være værter for forretningsforbindelserne eller demonstrere produkter på de tre Microsoft-stande på de grønne marker ved Roskilde.
Derudover sender it-selskabet en lille redaktion, der skal skrive historier til nyhedssitet Msn.
"Der er ikke nogen af vores medarbejdere, der bare kommer til en gang fed rock i fire dage. Ikke kun, i hvert fald," lyder det fra Jørgen Bardenfleth, som også har planlagt at besøge sine tre ældste børn på festivalens campingområde.
"Mine børn er ivrige festivalgæster, men de har allerede sagt, at jeg ikke behøver at besøge dem. De skal nok komme ned i min lejr i stedet for," lyder det fra Microsoft-direktøren.