It-systemet bag afgangstavlerne i Københavns Lufthavn er brudt sammen i lufthavnens myldretid midt på eftermiddagen.
Så nu må lufthavnens passagerer prøve at orientere sig så godt som muligt.
"Vi har mange passagerer i afgangshallerne, fordi nedbruddet skete på et af de grumme tidspunkter," siger Københavns Lufthavns CIO, Christian Poulsen, til Computerworld.
Boarding-call og tavler
Han fortæller samtidig, at tavlerne har været døde i to timer, og lufthavnen har genintroduceret boarding-calls og hele hæren af medarbejdere, der kan guide passagerne rundt.
Derudover er flyenes parkeringssystem også brændt sammen, så flyenes parkeringsplan kan blive nødvendig at regne ud med blyant og papir senere på dagen.
"Flyafviklingen er ikke påvirket, selvom der selvfølgelig er lidt forsinkelser, men vi gør alt, hvad vi kan for at informere passagerne," siger Christian Poulsen, der forventer, at systemet er i luften igen ved 16.30-tiden.
Nedbrud gav nedbrud
Nedbruddet skyldtes ironisk nok en fejlslagen generalprøve på et nedbrud.
Baggrunden er, at lufthavnen er i gang med at skifte sit trafikinformationssystem ud, og øver rutinemæssigt et nedbrud hver onsdag nat. To systemer startede uheldigvis på samme tid, og da det redundante system ikke startede, gik lufthavnens ældste it-system ned.
Efter det iscenesatte nedbrud blev til virkelighed, leder it-direktør Christian Poulsen og hans folk stadig efter den nøjagtige årsag til nedbruddet.
"Vi ved, hvilken database, der var skyld i nedbruddet, men vi ved endnu ikke, om det var en menneskelig fejl eller en maskinfejl," fortæller han.
Københavns Lufthavne oplyser, at folk ikke behøver at skynde sig til lufthavnen på grund af it-bøvlet. Det vil blot gøre det sværere at få plads til endnu flere passagerer i afgangshallen.