Nummer to og tre på det danske mobilmarked slår nu deres netværk sammen.
Telia og Telenor deler deres netværk, og fremover vil de udbygge ét netværk sammen, så de på den måde kan nedbringe omkostninger ved opstillingen af nye mobilmaster og antenner.
Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Dansk Markets ser det som en nødvendig beslutning.
"De var begge to i en uholdbar situation rent finansielt," siger Poul Ernst Jessen.
De to selskaber har det seneste års tid været under et stigende pres, efter at lavprisselskabet Onfone pressede priserne i markedet. Telenor havde dog indtil maj den fordel, at Onfone sendte en stor del af sin omsætning ned i Telenors pengekasse, fordi Onfone havde lejet sig ind på Telenors netværk.
Men TDC købte i maj Onfone for cirka 300 millioner kroner, og Onfone-kunderne flyttes over i TDC's mobilnet.
"Telenor blev gevaldigt stækket, da TDC købte Onfone, fordi købet både tog indtjening og omsætning ud af Telenor. Indtil da havde Telenor været et godt stykke foran Telia," fortæller Poul Ernst Jessen.
Telia har tabt kunder
Forinden havde Telia tabt en del kunder i priskrigen, og det medførte blandt andet, at selskabet afskedigede sin topdirektør i januar.
"Telenor og Telia kan på deres nuværende platform ikke levere afkast til moderselskaberne, som kan retfærdiggøre yderligere investeringer i Danmark. Derfor skulle de gøre noget, og nu tager de en masse omkostninger ud af markedet," forklarer aktieanalytikeren.
Han udtalte allerede i maj til Computerworld, at Telia og Telenor måtte fusionere deres netværk eller foretage sig noget andet drastisk, efter at TDC købte Onfone.
Poul Ernst Jessen mener dog, at Telenor kunne have undgået at stå i denne situation.
"I det øjeblik Telenor i Oslo besluttede, at Telenor Danmark ikke måtte købe Onfone, gav Telenor-ledelsen en redningsplanke til Telia. Telenor kunne have udnyttet Onfone til at skubbe Telia ud i Øresund," siger han.
Med dagens aftale kommer det danske mobilmarked fremover til at bestå af tre mobilnet; 3's, Telenor og Telias samt TDC's net.
3's kunder betaler mere
3 har færre kunder end Telia og Telenor, men alligevel ser Poul Ernst Jessen ikke 3 for at stå i samme kritiske situation som Telia og Telenor.
"3's kunder har en anden kvalitet (de har et højere forbrug, red.) end kunderne hos Telia og Telenor, og det gør, at 3 har momentum. Men spørgsmålet er, om 3 fortsat kan fastholde sin position som et high end brand, der har en højere pris end konkurrenterne," siger han.
Helt overordnet vurderer han, at dagens aftale kommer til at lægge en dæmper på prispresset fremover.
"Hvis ikke de havde gjort det her, så var det kun en vej til at få kritisk masse for Telia og Telenor, og det var via lavere priser. Risikoen for øget prispres fremover blev reduceret markant i dag," siger Poul Ernst Jessen.
Han mener, at det er den indirekte effekt, som dagens aftale har på TDC's forretning. Den vil komme under mindre pres i forhold til priserne.