Den efterhånden hårdt prøvede CSC-kunde, Skat, kan muligvis føje endnu et problemstilling til listen over de problemer, som arbejdskonflikten hos it-leverandøren er skyld i.
Torsdag gik Skats sikre e-mail-løsning, der via Skattemappen sikrer borgernes kommunikation med myndigheden, således i sort.
Kontorchef Henrik Kähler fra Skat fortæller til Computerworld, at problemet skyldes databaseproblemer hos leverandøren, CSC.
"CSC har identificeret årsagen. Og det, de kigger på nu, er hvornår de kan få det til at køre igen. Det ved vi endnu ikke," siger Henrik Kähler.
Ifølge kontorchefen er det usikkert, hvor mange brugere af 'sikker e-mail' problemet vedrører. Men det er både brugere af Tastselv til borgere og Tastselv Erhverv, som er ramt.
Henrik Kähler fortæller, at CCS har oplyst, at nedbruddet ikke har relation til den igangværende konflikt hos CSC, hvor mere end 400 ansatte er henholdsvis i lockout og strejke.
Nedbruddet indtraf omkring klokken otte torsdag morgen, og det er ukendt, hvornår problemet kan være løst, oplyser Skats kontorchef.
Skat har tidligere opfordret befolkningen til at udvise tålmodighed, fordi der kan opstå problemer for myndighedens systemer som følge af konflikten hos CSC. Imidlertid er torsdagens nedbrud på den sikre e-mail et problem, som Skat ikke tidligere har haft på listen over mulige problemer.
"Det er jo en vigtig kanal, for det er den måde, man som borger kan sende mails til Skat," siger Henrik Kähler.
Han opfordrer borgere, der skal i kontakt med Skat, til at have tålmodighed og i stedet benytte telefonen: 72 22 18 18.