Se den danske lejemorder slå til igen
Der går et sæt igennem tilhørerne på forreste række, da en slank, skaldet mand i knivskarpt, sort jakkesæt med rødt slips og en stregkode-tatovering i nakken pludselig braser direkte igennem en regnvåd rude i et dystert Chicago.
Vi er til premieren på det kommende Hitman: Absolution - det femte kapitel i serien om den dystre lejemorder, også kendt som Agent 47.
Tirsdag aften inviterede udviklerne fra det danske firma IO Interactive, der ejes af spilgiganten Square Enix, for første gang "rigtige mennesker" og ikke bare journalister indenfor, som lead level designer humoristisk Jacob Mikkelsen formulerede det. Her overværede folk en demo af en af banerne fra det nye spil samt traileren.
PC World tog med for at se, hvordan folkene bag den største danske spilsucces nogensinde har tænkt sig at holde kog i et brand, der indtil videre har trukket fire spil, en bog samt en filmatisering med en to'er på vej.
Og der ser heldigvis ud til at noget at glæde sig til. Det har IO Interactive også brug for efter Kane and Lynch, der aldrig blev noget hit.
Mystik
Hemmelighedskræmmeriet var nogen gange på grænsen til det hysteriske under arrangementet. Samtlige ikke-presse gæster skulle skrive under på, at de ikke ville tage billeder eller optage film, og de mange fans, der efter fremvisningen stillede spørgsmål, blev ikke meget klogere.
Kommer spillet til at indeholde checkpoints? Vil der være et ratingsystem som tidligere? Hvem lægger stemme til Agent 47? Folkene fra IO Interactive måtte simpelthen ikke svare på det. Det nærmeste lead level designer Jacob Mikkelsen kom, var et "måske".
Til gengæld var der alligevel en del at hente fra den demo, som blev vist i en Playstation 3-udgave.
Her er scenen sat i et skummelt Chicago, hvor agent 47 lidt atypisk er den jagede. På flugt fra en massiv politistyrke ender han inde i et smadret bibliotek, hvor han sniger sig rundt uden sit til tider ret imponerende arsenal af våben.
Pludselig tager det dog fart. Han saboterer stedets strømforsyning, og en række hurtige, lydløse likvideringer sikrer ham et håndvåben. Pludselig sniger han sig ind på en politimand. Han tager ham om halsen og bruger ham som menneskeligt skjold, idet han pludselig står foran en hær af betjente.
Det lykkes ham at flygte, og et vildt spring fører vores skaldede hævner til en anden bygning i Chicagos skyline, hvor han pludselig finder sig selv mit midt i en indendørs hashfarm befolket af bongrygende hippier.
Masser af humor
Hitman: Absolution har været længe undervejs. Derfor er det opløftende at se, hvor flot det nye spil er blevet.
Grafik, skygger, effekter, detaljer og animationer så enormt flot ud. Den nye grafikmotor Glacier 2 leverede virkelig, og som det også var blevet varslet havde Hitman: Absolution et cinematisk præg over sig. På den absolut gode måde. Eksempelvis gav nogle slowmotion-sekvenser og synsvinkler indimellem fornemmelsen af, at man sad og overværede en film.
Også lydsiden var vellykket. Musikken skabte den knugende stemning, man kender fra tidligere udgaver af spillet, men hvem komponisten var, ville IO ikke afsløre. Musikken var dog ikke det eneste. Det lød næsten en tand for realistisk, da agent 47 på en tidspunkt brækkede nakken på en modstander.
Derudover er det rart, at folkene hos IO Interactive stadig dyrker den gode humor i deres spil. For eksempel kan man undervejs i bilioteksdelen høre betjentene gå og småkændes og stikke til hinanden. Det affødte flere højlydte grin fra publikum, og det samme gjorde sekvensen, hvor et panisk medlem af hippiekollektivet forsøger at skylle hampplanter ud i toilettet, da han ser, at politiet kommer.
Hitman-instinktet
En ny, ret bemærkelsesværdig feature er muligheden for at bruge 'instinct'.
Det er en funktion, der så at sige bringer én ind i hovedet af agent 47. Sidder man for eksempel på skjul bag en reol, kan man udnytte 47's 'instinct'. Det vil sige, at man pludselig kan se omridset af betjenten gennem reolen og læse hans fremtidige bevægelsesmønster.
Det virkede overordentlig cool.
Noget andet undertegnede bemærkede i løbet af demoen, var den høje grad af action. Der var ikke så meget snigen rundt, ligesom traileren også er ret 'actionpacked'.
Fra IO Interactive lød forklaringen, at det ikke er generelt for spillet. Man kan sagtens stadigvæk luske lydløst rundt, og generelt havde "freedom of choice" været et vigtigt element i udviklingen.
Hippiebong i hatten
Efter den officielle del af premiereprogrammet fangede PC World lead level designer Jacob Mikkelsen til et par spørgsmål om spillet.
Hvordan adskiller det sig fra de forrige spil i Hitman-serien?
"Der er den nye engine, der virkelig spiller med musklerne, så grafikken er det første, man lægger mærke til. Det andet er, hvordan det føles at spille Hitman. Det er noget, vi har arbejdet rigtig meget med igennem masser af design og usability-test, hvor vi får folk til at prøve det og se, hvordan det føles, og om de kan finde ud af at styre det. Det er meget sjovt at komme tilbage til de tidligere versioner og til Blood Money (nummer fire i rækken, red.) og prøve at styre dem. Der er en verden til forskel. Det er noget, andre studier også fokuserer rigtig meget på. Det ikke nytter at have verdens flotteste spil, hvis folk ikke kan finde ud af at betjene det."
Er det, fordi det ikke har været godt nok tidligere?
"Jeg tror, at verden har ændret sig i forhold til sådan noget. Jeg tror personligt, at folk er blevet mere forvænte. Og det stiller høje krav til os, for vi skal indløse de forventninger. Det har jeg det faktisk rigtig godt med, fordi det gør forhåbentlig, at der er endnu flere mennesker, der kan få oplevelsen af at spille spillet."
Hvor kommer humoren fra?
"Der er lagt rigtig meget arbejde i at fortælle de her historier undervejs igennem dialog fra figurerne, hvor meget de snakker, hvad de siger, og hvordan de reagerer på deres omverden. Men humoren kommer altid med på en eller anden måde. Det ligger meget i vores dna. Det er lidt sort, men jeg tror også, at det er meget sundt, fordi det her kolde kyniske miljø måske bliver lidt tørt alene. Så er det også noget, vi kan tillade os i vores univers. Vi har det i os på en måde, hvor Modern Warfare måske ville have sværere ved at hive en hippiebong op af hatten."
Der har tidligere i spil fra IO Interactive været små, sjove detaljer som dansk skrift på en væg. Kommer der til at være sådan noget i Hitman: Absolution?
"Det kan jeg ikke løfte sløret for endnu. Der må vi se, hvad der er, når det kommer på gaden."
Der kan heller ikke siges noget om releasedatoen på det nye spil, andet end at det bliver i 2012.
Forhåbentlig får vi mere at vide fra det hemmelighedsfulde spilfirma inden da, men indtil videre kan du tage et kig på den nye trailer herunder.