Gennem årene er vi mange, der har lært fordelen ved en Gmail-konto at kende.
Her er der næsten uendelig plads, dine korrespondancer er linet op i overskuelige tråde, og søgefunktionen gør det let at finde mails, der ligger mange år tilbage.
Men til forretningsbrug udstråler det desværre ikke stor seriøsitet, hvis dine kunder kan se, at du skriver fra en Gmail-konto. Der er dog heldigvis håb forude, fordi det er muligt at flytte din virksomheds domæne-mail ind i Gmail-verdenen.
Løsningen giver dig adgang til hele Googles kontorpakke, Google Apps, og det er tilmed gratis, hvis du har brug for mindre end 10 mailadresser.
Google tilbyder dog også en business-løsning, hvis du har brug for mere end 10 adresser. Den koster dog fem dollar (25-30 kroner) om måneden.
Sådan kommer du i gang
Kan du nøjes med den gratis version, så går du ind på adressen: www.google.com/apps/intl/en/group/index.html
For at komme i gang klikker du på "get started". Nu skal du indtaste dit domænenavn og bagefter dine personlige oplysninger.
Her er det nødvendigt, at du vælger et brugernavn, som administrator for domænet.
Brugernavnet vil samtidig være navnet på din første mailadresse hos Google Apps. Her vil du typisk vælge den mailadresse, som du bruger i forvejen. Er din mailadresse peter@ditdomæne.dk, så indtaster du den.
Bekræft dit domæne
Herefter skal du bekræfte, at det rent faktisk er dig, der ejer domænet.
Først bliver du bedt om at vælge din domæneudbyder fra en liste. Der er ingen danske udbydere på Googles liste, så her skal du sandsynligvis vælge "other".
Google tilbyder dig nu en række forskellige måder, hvor på du kan bekræfte, at det er dig dig, der ejer domænet.
Den letteste måde vil sandsynligvis være at vælge "download HTML verification fil".
Når du har downloadet-filen, skal du uploade den til dit eget domæne, så Google kan se, at du rent faktisk har adgang til serveren. Denne løsning kræver dog, at du har et ftp-program. Det er et program, som gør det muligt at uploade filer til din hjemmeside.
Din domæneudbyder tilbyder muligvis adgang til en webudgave af et ftp-program, så du ikke behøver at downloade et program. Ellers findes der en række gratis og relativt simple ftp-programmer på internettet. Eksempelvis Cyberduck.
Når du har uploadet filen, klikker du på "I've completed the steps above."
Du har allerede oprettet én mailadresse, men har du brug for flere adresser, så kan du begynde at oprette dem nu. Det gør du ved at klikke på menupunktet "users and groups" og bagefter "create a new user." Men du kan også vente med at gøre det til senere.
Ikke så kompliceret som det lyder
Du er nu kommet så langt, at du har fået adgang til din mailboks hos Gmail, men du kan dog endnu ikke modtage mails på adressen. Det kræver, at du ændrer dns-indstillingerne hos din udbyder.
Det er dog ikke helt så kompliceret, som det måske kan lyde.
Du skal nu logge ind på din brugerkonto hos din domæneudbyder. Når du er logget ind, vil du opdage, at der sandsynligvis er et punkt, der indeholder ordet 'dns'.
Hvordan du helt præcist skifter dine dns-indstillinger, er i sagens natur fra udbyder til udbyder. Men er du eksempelvis kunde hos udbyderen one.com, skal du vælge: DNS avanceret --> skift mail-indstillinger --> indstil andre mailservere. Mens du hos udbyderen webhosting.dk skal klikke på menupunktet "DNS manager" og scrolle ned til overskriften MX Prioritet - MX Server.
Her skal du indsætte følgende oplysninger, der også kaldes en MX record. Når du indsætter oplysningerne skal du huske at få det afsluttende punktum med.
Værdi Server
1 ASPMX.L.GOOGLE.COM.
5 ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
5 ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
10 ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM.
10 ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM.
Når du har indsat og godkendt de nye dns-oplysninger, så skulle din e-mailadresse gerne være klar til brug hos Gmail. Du skal dog være opmærksom på, at der kan gå en time eller to, før de nye oplysninger er trådt i kraft.
Når du i fremtiden vil have adgang til din mailadresse, skal du gå ind på adressen: mail.google.com/a/ditdomæne.dk/