Computerworld News Service: "HTML5 er ikke de vises sten. Det vil ikke løse alle dine problemer," siger Ted Woodbury, der er medlem af ledelsen hos AT&T.
"Det bliver ikke nogen katastrofe, men jeg tror, at folk fortsat vil skabe både" applikationer og HTML5-sider, tilføjer han.
Virksomheder har længe diskuteret værdien af HTML5, som gør det muligt for udviklerne at indbygge nye funktioner i hjemmesider, så de i højere grad virker som applikationer på mobiltelefoner.
"Vi har nået grænsen for, hvad HTML5 kan gøre, og det gør ondt," siger Ted Woodbury. Han forventer dog, at standarden vil forbedres over tid.
Nogle mennesker ser HTML5 som et værktøj, der vil gøre det nemmere at skrive en applikation én gang, hvorefter den vil fungere på tværs af forskellige mobile platforme.
"Vi har kunder, som tror, at HTML5 er fremtiden, så hvorfor skulle man udvikle applikationer," siger Hans Gerwitz, der er leder hos Frog Design, der designer og bygger applikationer.
"Andre tror, at HTML5 er det nye J2ME, og at det vil redde os," tilføjer han. J2ME blev kørt i stilling som en platform, der ville gøre det muligt at skrive applikationer, som passede til mange forskellige telefoner.
Indtil videre fungerer HTML5 ikke som den platform, der kan få applikationer til at virke på tværs af platforme.
Alt for besværligt
Starbucks har gennemført et projekt, der ved hjælp af HTML5 skulle få virksomhedens hjemmeside til at virke på mange mobile browsere.
"Det fungerede, men vi fandt samtidig ud af, at det er alt for besværligt," siger K.C. MacLaren, der er chef for mobil og nye teknologier hos Starbucks.
Starbucks' hjemmeside er relativt kompliceret med en del Javascript, og det gør den svær at replikere. Det krævede alt for meget arbejde at omdanne siden til HTML5 og få den til at køre godt på alle de browsere, der findes til mobiltelefoner, forklarer han.
Hvorvidt en virksomhed skal køre HTML5 i stedet for at bygge applikationer afhænger af, hvilke funktioner virksomheden forsøger at skabe, forklarer Hans Gerwitz.
Indholds-orienterede applikationer, som dem der udgiver nyheder eller vejrudsigter, udvikles bedst ved hjælp af HTML5 frem for som standalone-applikationer.
De fleste eksperter tror, at HTML5 vil blive udviklet og almindeligt brugt, og når det sker, så vil markedet ændre sig betydeligt.
Ted Woodbury forudser, at skiftet til HTML5 inden for 18 måneder vil booste web-applikations-forretningerne, og at de derefter vil "tage en seriøs bid af de OS-drevne app-forretninger," sagde han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen