Computerworld News Service: Måske er der en vis ironi at finde i den omstændighed, at USA's statslige monopoltilsyn med Microsoft udløber samme uge, hvor Google løftede sløret for sin Chromebook.
USA's justitsministeriums efterforskning af Microsoft begyndte efter mistanke om, at virksomheden misbrugte sin dominans i markedet for styresystemer til at hæmme browser-konkurrencen - som virksomheden muligvis er bekymret for en dag vil lægge en dæmper på dens salgs af styresystemer.
Denne frygt manifesteres nu af bærbaren Chromebook, der læner sig så kraftigt op af Googles browser, Chrome, at behovet for et underliggende styresystem er reduceret til et minimum.
Ikke overraskende har talsmænd fra Google hånligt sammenlignet Chromebook med Windows-computere.
Selvom USA's justitsministerium har pålagt Microsoft nogle begrænsninger, i forhold til hvordan Windows må håndtere browsere, har selve denne dom tilsyneladende ikke påvirket udviklingen i browser-markedet synderligt, påpeger iagttagere.
De mener derimod, at konkurrencepresset skabte det dynamiske marked, som USA's justitsministerium efterspurgte. Mangfoldigheden af browsere, og hvad de kan, er under alle omstændigheder langt rigere i dag end i 1998.
Konkurrencen er genoplivet
"Microsofts monopolistiske adfærd, der førte til dommen, var skidt for hele internet-branchen. Den begrænsede muligheden for innovation på nettet," siger Mitchell Baker, der er formand for Mozilla Foundation, der udvikler open source-browseren Firefox.
"En af Mozillas største succeser har været, at det lykkedes organisationen at genoplive konkurrencen og innovationen i browser-markedet."
"Meget har ændret sig" i browser-verdenen siden sidst i 90'erne, påpeger Aaron Gustafson, der er leder af Web Standards Project, som måler, hvor tæt de forskellige browsere følger webstandarderne.
Netscape, der formelt debuterede i 1995, var den første udbredte internetbrowser. Men Microsoft arbejdede hårdt på at få sin egen browser ud til brugerne, navnlig ved at inkludere den præinstalleret i nye kopier af Windows. Det resulterede i, at Microsoft sidst i 90'erne sad på over 90 procent af browser-markedet.
Oversat af Thomas Bøndergaard