Busted.
Det engelske ord for at blive taget på fersk gerning må uden tvivl være suset gennem hovedet på Facebook-stifter Mark Zuckerberg, da Facebook i går blevet taget i at have hyret et stort PR-bureau til sprede ondsindede rygter om Googles konkurrerende service, Social Circle.
Det skriver The Daily Beast, der selv afslørede, at Facebook stod bag flere negative historier om, at Google invaderede privatlivets fred med Social Circle, da brugerne ikke blot kan se venners statusopdateringer, men også venners venners statusopdateringer - og Google indsamlede disse oplysninger for at sælge reklamer.
Burson-Marsteller havde ellers nægtet at opgive navnet på sin klient, mens pr-bureauet kontaktede store amerikanske aviser som eksempelvis USA Today for at få hængt Google ud i pressen.
Boomerang-effekt
Afsløringen kom efter, at PR-bureauet Burson-Marsteller kontaktede den it-ph.d.-studerende blogger Chris Soghoian og tilbød hjælp til at skrive en negativ artikel om Googles service med løfter om, at bloggen kunne få omtale i blandt andet The Washington Post, Politico og The Huffington Post.
Chris Soghoian nægtede dog at lægge navn til smædekampagnen. I stedet uploadede han de modtagne mails fra Burson-Marsteller på sin blog.
Hele historien fik et twist, da USA Today samtidig skrev, at netop dette pr-bureau var hyret til at svine Google til for en unavngiven klient.
Favoritterne til smædekampagnen var i første omgang konkurrenterne Microsoft og Apple, men Daily Beast kunne altså afsløre, at det drejede sig om Facebook.
Facebook erkender
Burson-Marstellers pitch til journalister og bloggere på store amerikanske medier gik paradoksalt nok blandt andet på, at Googles Social Circle var "designet til at skrabe private data og opbygge dybt personlige sagsmapper på millioner af brugere - i en direkte og åbenlys krænkelse af [Googles] aftale med det føderale handelskontor".
Paradokset ligger i, at Facebook selv henter folks data på sit populære site for derefter at målrette sine reklamer mest muligt mod brugerne i profitmaksimeringens navn.
Facebook har erkendt, at selskabet hyrede Burson-Marsteller til at iværksætte smædekampagnen mod Google, som har meldt ud, at søgeselskabet vil satse benhårdt på sociale tjenester i de kommende år.
Sagen er også særdeles pinlig for det 58-årige gamle PR-bureau Burson-Marsteller, hvis direktør, Mark Penn, har været politisk konsulent for Bill Clinton og hjernen bag Hillary Clintons præsidentkampagne i 2008.