Læs også:
Her er app-udviklernes foretrukne smartphone-OS
Sådan bliver du effektiv med apps på din mobil
Sådan kan du blive rig på apps-udvikling
Mobile løsninger er efterhånden snarere reglen end undtagelsen, når det handler om at kunne tilbyde nye produkter og services til kunderne.
Men giver det egentlige mest mening at udvikle løsninger til den mobile webbrowser, eller skal man i stedet gå efter en decideret app-løsning?
Ifølge Forrester-analytiker Thomas Husson, bør der være tale om et både-og.
"Jeg mener ikke, at det har nogen betydning. Faktisk vil jeg sige, at det er irrelevant," skriver han i et blogindlæg.
Han begrunder sit synspunkt med, at undersøgelser viser, at mere end halvdelen af alle europæere og 60 procent af USA-borgerne, der anvender apps, samtidig går på nettet via mobilbrowseren dagligt.
"Kort fortalt, så er tunge app-brugere også tunge brugere af det mobile web. Jo oftere brugere går på nettet via deres mobiltelefoner, jo mere sandsyndligt er det, at de downloader apps mindst en gang om måneden."
Forskellige styrker og svagheder
I stedet mener Thomas Husson, at man skal se på, at web-løsningerne og apps giver forskellige muligheder og retter sig mod forskellige brugere.
"Indtil videre får mobil-apps det meste ud af smartphonens funktioner, fordi de integrerer dybere," skriver han blandt andet.
På den anden side er web-løsningerne typisk billigere at udvikle, og man når nemmere et bredere publikum, fordi alle kan gå på nettet med deres mobil eller smartphone, mens kun en del kan installere en konkret app.
"Samtidig betyder mobil-industriens fragmenterede natur, at det kostere penge at portere apps til forskellige platforme - ikke mindst hvis man inkluderer vedligeholdelse og promovering," skriver Forrester-analytikeren.
HTML5 bliver stort - men hvornår?
Han peger på, at de mobile browsere er under hastig udvikling, og at den nye HTML5-standard gør det langt lettere at afvikle lyd og video i browseren.
"Men det vil tage mindst tre år, inden teknologien er helt moden. Den skal nå en kritisk masse på forbrugernes mobile enheder og i udviklernes bevidsthed."
"Mobile apps repræsenterer i øjeblikket bedre muligheder for et stærkt engagement - ikke kun, fordi de tilbyder rigere services og oplevelser, men også fordi de placerer brand-ikonet på brugerens hjemme-skærm," skriver Thomas Husson, der altså mener, at man bør have en strategi om at nå kunderne via begge typer af løsninger.
Hvad mener du? Deltag i debatten herunder.