Det har været flovt, ærgerligt og ødelæggende.
De nationale skoletests udført på computere har været igennem en særdeles hård fødsel, efter de første forsøg i 2007 og frem til i dag, hvor flere hundredetusinde danske skoleelever over årerne har måttet strække våben i kampen mod teknikken.
Men nu skulle de nationale tests have bestået sin eksamen, efter 1.950 skoler har gennemført mere end en halv million nationale tests siden 10. januar i år.
Det skriver Undervisningsministeriet på sin hjemmeside.
Minister jubler
Nyslået undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) jubler over, at kampen mod den drilske teknologi tilsyneladende er vundet.
"Teknikken kører, og det er blevet hverdag for testene i ordets bedste forstand. Nu retter vi derfor massivt fokus på den pædagogiske opfølgning på testresultaterne. Vi tager rundt og holder oplæg for skoleledere og kommuner, og vi er klar med et inspirationsmateriale til lærere og ledere," lyder det fra Troels Lund Poulsen på Undervisningsministeriets hjemmeside.
Undervisningsmaterialet er fokuseret på, hvordan man bedst muligt kan følge op på resultaterne fra de nationale tests.
"Nu kan vi få flyttet fokus fra teknik til pædagogik," siger ministeren til sit eget ministeriums hjemmeside.
Fejl hvert år
Hvert forår gennemfører danske skoleelever på forskellige klassetrin obligatoriske tests i dansk, matematik, biologi, fysik/kemi og geografi.
Indtil i år har der hvert år været fejl på testsystemerne, selv om intentionerne naturligvis har været nok så gode.
Tidligere har Rigsrevisionen været inddraget i kulegravningen af de mange systemfejl.