Artikel top billede

Odense Kommunes Kim Malchau (tv) gav i december 2010 Claus Winther (th) fra Oxygen Software håndtryk på kommunens intranet, der nu står klar til brug. Foto: Mikkel Hindhede

Kommunalt ansatte skal logge på med NemID

I Odense er det ikke kun borgerne, der skal betjene sig selv via nettet. Kommunen har netop taget en ny selvbetjeningsløsning til medarbejderne i brug. Den kræver NemID.

Læs også: Lokal spiller slår de store i Odense-udbud

Odense kommune vil sparke gang i digitaliseringen af medarbejdernes arbejdsgange med en ny medarbejder-portal til kommunens 18.000 ansatte.

Det er således ikke kun borgerne i kommunen, der skal betjene sig selv via nettet. Det skal de ansatte nu også.

Portalen er tilgængelig for samtlige medarbejdere, også dem, der ikke har en medarbejder-pc. Det er eksempelvis medarbejdergrupper som SOSU-assistenter og pædagogmedhjælpere.

Denne gruppe kan derfor godt vænne sig til eksempelvis at underskrive køresedlerne eller sygefraværet direkte på nettet, lyder det fra den fynske hovedstad.

"Vi får nu mulighed for tage den medicin, som vi prædiker, at borgerne skal tage. Der er et stort potentiale i at effektivisere ved at skære unødvendig mundtlig og skriftlig kommunikation væk med lette og hurtige selvbetjeningsløsninger på den nye medarbejderportal," siger webchef og projektleder Birgit Pedersen.

Den webbaserede medarbejderportal er skabt på CMS-platformen Sitecore og integreret med Lotus Notes kalender og e-mail.

Odense Kommune har samarbejdet med den lokale it-virksomhed Oxygen Software, som har leveret løsningen.

Log på med NemID

Hidtil har det kun været de 5.000 administrative medarbejdere, som har kunnet bruge medarbejderportalen.

Men kommunen har nu bygget sit eget identifikations- og sikkerhedssystem FIOL (Fødereret Identitets- og OrganisationsLøsning), som sammen med brugerens private NemID-konto har gjort det muligt for de sidste 13.000 medarbejdere at logge på.

"FIOL validerer først medarbejderens NemId, og vores servere modtager herefter et CPR-nummer, som sammenlignes med CPR-numrene i vores medarbejderdatabase, APOS. På den måde kan alle medarbejdere hurtigt og let få adgang til medarbejderportalen," siger teknisk projektleder Henrik Grauslund.

Når medarbejderne er genkendt af serverne, ved medarbejderportalen også, hvilken arbejdsplads medarbejderen kommer fra og kan så give de rigtige informationer til brugeren.
 
"Det betyder, at vi kan tilbyde alle medarbejdere en personlig forside, som er tilpasset den enkeltes behov. Der er målrettede nyheder, relevante links og hurtige genveje til fagsystemer," fortæller Henrik Grauslund.

Læs også: Lokal spiller slår de store i Odense-udbud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren