Computerworld News Service: I forsøget på at bringe sine SharePoint-kunder op i skyen står Microsoft overfor den udfordring at levere et robust sæt værktøjer via den nyligt introducerede Office 365 Marketplace.
Denne applikations-butik - der dog ikke på engelsk kaldes en "app store" på grund af en igangværende retssag med Apple - blev lanceret i en beta-version i denne måned med 100 applikationer og 400 professionelle services fra Microsofts partnere.
Disse apps og services er tilgængelige til Exchange, Lync, Office og SharePoint, men det er SharePoint, der er afgørende for den nye app-butik, vurderer Mark Gilbert, analytiker hos Gartner.
"Jeg har i omkring fem år nu foreslået Microsoft at skabe en app-butik til SharePoint," fortæller han.
På trods af at der hidtil ikke har eksisteret nogen app-butik, har et stort antal tredjepartsleverandører bygget applikationer, der udvider funktionaliteten i SharePoint.
Men nu hvor Microsoft forsøger at udbrede anvendelsen af SharePoint Online, vurderer Gilbert, at det vil blive nødvendigt med værktøjer til tilpasning af SharePoint og til branchespecifikke services.
For eksempel vil der lyde et ønske fra eksempelvis HR-afdelinger eller medicinalvirksomheder om pålidelige værktøjer, der er gearet til deres specifikke behov, og som kan hjælpe dem med at få SharePoint-implementeringen op at køre, siger han.
Generelt kræver SharePoint en højere grad af tilpasning end anden software fra Microsoft.
"De fleste brugere vil ikke stille sig rigtigt tilfredse med en generisk SharePoint-oplevelse," mener Gilbert.
Striks tilgang
Microsoft har indhegnet Office 365 Marketplace med en række strenge krav til applikationerne. For at få en app godkendt skal den bestå testen "Microsoft Platform Ready," som bliver tilgængelig, når Office 365 bliver kommercielt tilgængelig. "Alle software- og service-løsninger vil være underlagt evaluering udført af Microsoft for at sikre at løsningerne tilføjer værdi for kunder af Office 365," forklarer Microsoft.
Denne tilgang, der virker mere striks, end hvad der som regel er tilfældet for app-butikkerne til mobiltelefoner, giver mening, i lyset af at disse applikationer og services er målrettet erhvervsbrugere.
Det er nok for tidligt at sige, hvor meget denne app-butik i virkeligheden vil påvirke implementeringerne.
"Det er i hvert fald et stærkt tiltag fra Microsoft, selvom det indtil videre tilsyneladende hovedsageligt består af installationspartnere," siger analytiker hos Forrester Ted Schadler. "Det bliver langt mere interessant, når folk begynder at bygge tætte integrationer med deres egne cloud-services og begynder at tilpasse apps til SharePoint i skyen."
Microsoft påpeger, at over 70 procent af kunderne i den private beta af Office 365 er små virksomheder. Det får Gilbert til sætte spørgsmålstegn ved, hvor effektiv servicen vil blive for store virksomheder. Microsoft vil være nødt til at bevise, at Office 365 kan skaleres op for at tiltrække de store kunder, vurderer han.
"Problemet med disse betaer er, at det stadig er meget tidligt i processen og at vi endnu ikke har noget faktisk feedback angående Office 365, påpeger han.
Oversat af Thomas Bøndergaard