Sony Ericsson sætter fuld skrue på selskabets satsning på smartphone-markedet. Det sker i en erkendelse af, at selskabet ikke kan tjene penge på de basale mobiltelefoner, som selskabet vil udfase.
Sony Ericsson er verdens sjette-største producent af mobiltelefoner, men er i svære problemer.
Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab for 1. kvartal, hvor selskabet må tage en svidende lussing med et fald i netto-indtjeningen på hele 48 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.
Ligeledes er omsætningen faldet med 19 procent, mens antallet af solgte telefoner er faldet med 23 procent til 8,1 millioner styk.
Et lyspunkt er imidlertid selskabets salg af Android-baserede smartphones, der blev indledt i april sidste år - altså for omkring et år siden.
Allerede i dag tegner salget af de Android-baserede telefoner sig for 60 procent af det samlede salg i kvartallet.
Sony Ericssons topchef, Bent Nordberg, siger til Financial Times, at faldet i salget delvist skyldes det japanske jordskælv, der ramte selskabets underleverandører hårdt.
Ligeledes peger han på 'brutal' konkurrence i markedet.
Selskabet sigter nu målrettet efter at blive verdens førende leverandør af Android-baserede smartphones. Den klare målsætning er inden for de næste tre år at øge markedsandelen fra de nuværende 14 procent til 25 procent.
Alene i år vil Sony Ericsson ifølge Financial Times lancere otte nye smartphone-modeller.