Omkring 80 procent af danskere e-handler én-fire gange om måneden. Resten er storshoppere med fem eller flere køb via nettet. Samtidig boomer nethandel via mobiltelefonen blandt de unge under 25 år.
Den slags oplysninger kan man læse ud af den seneste Dansk e-handelsanalyse fra analysevirksomheden Epinion (pdf).
Mere end fordobling af mobil e-handel
Analysen dækker første kvartal af 2011 og viser blandt andet, at mobil e-handel er mere end fordoblet i forhold til første kvartal 2010.
10 procent havde brugt mobiltelefonen til at foretage et køb på nettet inden for en måned, viser tallene for 2011.
Det er 2,5 gange så mange i forhold til 1. kvartal af 2010, da kun 4 procent havde brugt en mobiltelefon.
Det er især de yngre grupper, der bruger mobiltelefonen mere. Knap hver fjerde, 23 procent, af de unge under 25 år har brugt mobiltelefonen til e-handel i årets første kvartal. I mellemgruppen 25-50 år er det hver syvende, 14 procent, der handlede med mobilen.
Er man over 50 år, er der ikke den store tilbøjelighed til at handle på nettet via mobiltelefonen. Kun 4 procent har prøvet det.
Tilret din markedsstrategi
Er din primære målgruppe de ældre, er det altså ikke den mobile købsoplevelse, du skal bruge dit krudt på, mens du med fordel kan begynde at optimere den mobile købsoplevelse, hvis din målgruppe er de unge.
Den mest nævnte begrundelse for ikke at anvende mobiltelefonen er, at det er nemmere at handle fra en pc.
Måske kan du indfange nogle af de 40 procent, der nævner det som begrundelse, hvis du kan gøre den mobile købsoplevelse bedre for din webshop?