Læs også:
CSC-kunde til CSC: I har 10 dage til at levere
CSC-konflikt rammer Skats systemer
Det er ikke kun CPR-registreret der mærker konflikten hos it-giganten CSC. Også Kirkeministeriet er ramt af den lockout af 120 ansatte, som CSC iværksatte 9. februar.
De to myndigheder deler nemlig it-system.
Det betyder, at den forsinkede leverance, som CPR fredag krævede opfyldt inden 10 dage, også omfatter Kirkeministeriets it-system, der holder styr på vigtige oplysninger om, hvem der er blevet gift, hvem der er blevet født og ikke mindst hvem der er død.
"CPR-systemet og den elektroniske kirkebog er et og samme fysiske system, som vi i fællesskab driver. Men da vores del er mindre, har vi siden 2008 gjort det sådan, at vi har ladet CPR forestå vores ansvar i den forbindelse," siger kontorchef i Kirkeministeriets it-kontor, Torben Stærgaard.
Kunde gennem CPR
Han fortæller, at Kirkeministeriet har samarbejdet med CPR om det såkaldte CPR- og personregistreringssystemet i omkring 10 år.
Imidlertid har det siden 2008 været CPR, der har stået for kontrakten, hvilket har betyder, at Kirkeministeriet ikke har nogen direkte aftale med CSC.
"Det er indskrevet i kontrakten, at Kirkeministeriet har mulighed for at købe ydelser til CPR-personregistreringssystemet under samme aftale," siger Torben Stærgaard.
Han forklarer, at konstruktionen skyldes ønsket om at opnå mængderabat.
"Derfor er vi desværre ramt i samme omfang som CPR," siger Torben Stærgaard.
Han understeger, at Kirkeministeriet ikke oplever problemer med de systemer, som er i drift hos CSC. Det er alene leverancen af det nye system, som skal være færdigt i maj 2012.
Ubekvemt, men udramatisk
Hos Kirkeministeriet fortæller Torben Stærgaard, at myndighedens andel af CPR-registeret er begrænset til oplysninger om borgernes slægtsforhold og navne.
Hvis CSC ikke leverer til tiden, så kan man opsige kontrakten. Men vil det så betyde, at man skal ud at finde en ny leverandør?
"Det har vi endnu ikke forholdt os til. Det vi har en udviklingsaftale om, er at lave en modernisering af systemet. Det er ikke sådan, at vi står og mangler nogle ganske bestemte ting. Sådan som det er lige nu er det ubekvemt, men ganske udramatisk," siger Torben Stærgaard.
Hos CSC beklagede Kai Dahl-Jensen, der er konstitueret direktør for Public Vertical Nordic, i fredags forsinkelserne overfor CPR.
"Vi har haft et godt og konstruktivt samarbejde med CPR i tæt på 40 år. Det er derfor dybt beklageligt at stå i en situation, hvor der er problemer med en leverance. Vi er i fuld gang med at finde ud af, hvordan vi bedst muligt kan løse udfordringerne til kundens tilfredshed. Dette gør vi i tæt dialog med kunden, hvorfor vi ikke i medierne kan gå i nærmere detaljer omkring processen", sagde Kai Dahl-Jensen.
Læs også:
CSC-kunde til CSC: I har 10 dage til at levere
CSC-konflikt rammer Skats systemer