Det blev dyrt for Telia at sende en reklame per e-mail ud til 20.000 kunder.
I mailen oplyste Telia prisen på den dengang nye iPhone 4 under overskriften "Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4".
Imidlertid fremgik det ikke af mailen, at der også var et abonnement forbundet med at købe telefonen, og derfor var den faktiske mindstepris 2.700 kroner højere.
Forbrugerombudsmanden gik derfor ind i sagen, som nu er afsluttet. Telia har ifølge Forbrugerombudsmanden erkendt fejlen, og teleselskabet betaler en bøde på 100.000 kroner.
"Prisen er et af de væsentligste parametre, når der skal træffes en købsbeslutning. Hvis et køb af eksempelvis en mobiltelefon forudsætter, at forbrugeren samtidig tegner et abonnement, så skal prisen for abonnementet indregnes i den samlede mindstepris," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Telia har gjort det før
Ifølge markedsføringsloven skal et teleselskab oplyse, hvad det minimum koster en forbruger at købe et produkt. Det vil sige, at den minimale abonnementspris, der er tilknyttet et produkt, også skal oplyses.
Forbrugerombudsmanden meldte Telia til politiet i oktober sidste år, og det er den sag, der nu er afsluttet.
Men blot to måneder før Forbrugerombudsmanden meldte Telia til politiet, havde teleselskabet betalt 150.000 kroner i bøde i en lignende sag, og det har haft betydning for bødens størrelse, som bliver udmålt i forhold til markedsføringsomkostningerne forbundet med den konkrete reklame.
"I forbindelse med bødeudmålingen er det endvidere blevet anset for en skærpende omstændighed, at Telia tidligere har fået en bøde for et lignende forhold," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
Telia oplyser til Computerworld, at teleselskabet tager bøden til efterretning og ikke foretager sig yderligere i sagen.
Sagen mod Telia er en af flere, som Forbrugerombudsmanden har kørt mod teleselskaber de sidste år.