Hvis du har bladret et magasin eller en større reklametryksag igennem på det seneste, er du sikkert stødt på annoncer, som er udstyret med en lille, firkantet stregkode, ligesom den du kan se til højre.
Det er en såkaldt QR-kode, og det står for Quick Response. Det smarte ved stregkoden er, at du kan tage fat i din mobil og aflæse den, hvis du har en telefon med eksempelvis app'en Barcode Scanner, der er gratis.
I stregkoden gemmer sig et link til en hjemmeside eller et videoklip, som åbner på mobilen.
QR-koder bliver i stigende grad brugt som marketing-værktøj, men det er ikke kun forbeholdt professionelle annoncører.
Det er nemlig uhyggelig let at skabe sine egne QR-koder med indbygget links.
Det er praktisk, hvis du for eksempel skal peppe din egen annonce op, inden den ender på opslagstavlen i Netto eller Fakta.
Sådan gør du
Hvis du er ved at sælge noget, for eksempel din gamle iPad, kan du skyde en håndfuld fotos af den og uploade billederne til en mappe på Picasa eller Flickr.
Linket til denne mappe skal du nu have forvandlet til en QR-kode, og det er simpelt.
Klik på ind på qrstuff.com.
Her markerer du "Website URL" - og indsætter dit link.
Du har mulighed for at give QR-koden en farve, men hvis standardfarven sort er fin, skal du blot vælge "Download this image".
Nu er det bare om at indsætte QR-koden i din egen annonce. Husk lige at teste først, at koden virker, som den skal.
Når nysgerrige aflæser QR-koden, åbner linket til mappen med billeder af den ting, som du er ved at sælge.
Ud over link kan du gemme alle mulige ting i en QR-kode. Det kan være en besked, der dukker op på mobilen ved aflæsning af stregkoden, et videoklip eller en e-mailadresse.
Flere QR-koder i fremtiden
Vi kan vente at se mange flere QR-koder i fremtiden og ikke kun i trykte reklamer, der smides i din postkasse. Der har allerede været eksempler på kæmpemæssige QR-koder, der har været brugt i udendørsreklamer. Her er et eksempel: