Google forhøjer indsatsen om at levere det bedst egnede tekstbehandlingsprogram til samarbejde mellem geografisk adskilte skribenter.
Det sker med introduktionen af en ny kommentar-funktion, der giver mulighed for at diskutere indholdet af et dokument online uden at skrive i selve dokumentet.
Kommentar-tråd om indhold
Den nye chatlignende feature i Google Docs viser en knap mærket "Discussion" øverst til højre. Når du trykker på knappen, åbnes der et vindue, hvor du og dine kollegaer kan udveksle kommentarer om dokumentet I er ved at udarbejde. Når du tilføjer en kommentar, bliver kommentaren tidsstemplet og kommentatorens navn samt billede knyttes til kommentaren.
Kommentar-funktionen giver mulighed for personer med adgang til dokumentet at kommentere i en separat kommentar-tråd til dokumentet.
Førhen kunne man lave fodnoter til en eventuel diskussion af indhold, men med den nye kommentar-funktion udskilles kommentarerne i en "diskussions"-tråd. På den måde adskilles diskussionen om dokumentets indhold fra selve dokumentet.
Den nye feature, som Google beskriver nærmere her, er indtil videre kun tilgængelig for nyoprettede dokumenter. Har du eksisterende dokumenter liggende, vil det ikke være muligt at oprette en kommentar-tråd til dem.
Mail tilsendes ved nye kommentarer
Når der bliver oprettet nye kommentarer eller svaret på en kommentar, kan du sætte Google op til at sende dig en mail, så du med det samme bliver opmærksom på, at der er sket noget nyt.
Google Docs konkurrerer med især Microsoft, der sidder tungt på kontorpakke-markedet med sin kontor-suite Microsoft Office.
Microsoft har også en webbaseret kontor-suite i form af Microsoft Office Web Apps.