Om to uger er Apple klar med iPad 2 i Danmark, men selv om maskinen har et ufatteligt lækkert industrielt design, er mange noget skuffede over, at Apple ikke har trådt på speederen og udviklet softwaren i samme hastige tempo som hardwaren.
Googles nylige lancering af Android 3.0 til tablets udstiller klart svaghederne i Apples iOS-operativsystem, der bruges på iPad.
Apples software føles på mange områder som et smartphone-operativsystem, der er blevet gearet til at virke på den større skærm. Det er helt forståeligt, for det er netop tilfældet.
Men hvor Google har formået at skabe en brugeroplevelse, der på nogle områder føles helt pc-agtig, sidder Apple stadigvæk fast i nogle af de gamle designvalg, som firmaet traf for fire år siden.
Det betyder blandt andet, at iOS ikke har et ordentligt system til at orientere brugeren om nye mails og SMS-beskeder, kalenderpåmindelser og andre beskeder fra apps, og Apple tillader stadigvæk ikke dyb integration med tjenester i skyen som eksempelvis Facebook.
Googles software er overlegen
Nogle af kernefunktionerne i iOS halter også gevaldigt efter, hvad Google tilbyder med Android 2.3 til smartphones og Android 3.0 til tablets. Prøv eksempelvis Google Maps, Maps Navigation, YouTube og kalenderen i Android og sammenlign funktionalitet og brugeroplevelse med, hvad du får hos Apple.
Skal vi tro den tyske webside Macerkopf.de, er Apple nu på vej med en ny, stor udgave af iOS, der vil få versionsnummer 5.0.
Tyskerne skriver, at Apple planlægger at afsløre den nye software for omverdenen den 14. eller 15. april ved en pressebegivenhed i sit hovedkvarter i Cupertino i Californien.
Det har længe været rygtet, at Apple er på vej med en større opdatering af iOS-platformen, og at firmaets cloud-tjeneste, MobileMe, ville få udvidet funktionalitet og blive gjort til en gratis tjeneste.
Mange forventede, at Steve Jobs ville komme med annonceringerne ved introduktionen af iPad 2 tidligere på måneden, men nu ser det ud til, at Apple planlægger et særkilt arrangement med fokus på software og onlinetjenester.
Macerkopf.de skriver, at Apple vil fokusere på sociale tjenester, et område hvor Apple traditionelt står svagt.