Så dum har man da ikke lov at være...

Det skulle være genialt, men ender med at være katastrofalt. Vi har samlet en håndfuld af de værste eksempler på kiksede pr-stunts fra it- og medievirksomheder.

To medarbejdere fra Dell udfordrede i sidste måned talemåden "al omtale er god omtale," da et marketing-stunt med gidseltema og fokus på tablet-pc'en Dell Streak gik sådan cirka så galt, som man kan forestille sig.

En salgschef fra Dell i sort motorcykelbeklædning og skræmmende maske sagde til medarbejdere i Bygning 1 i Dells hovedkvarter i byen Round Rock i Texas, at de skulle "gå ned i lobbyen."

Flere medarbejdere troede, at manden var bevæbnet. De ringede derfor til alarmcentralen, hvilket resulterede i indsættelsen af Round Rock-politiets indsatsstyrker.

De to medarbejdere, der stod bag stuntet, blev arresteret og sigtet for forstyrrelse af den offentlige ro og orden og livsfarlig adfærd.

Det viste sig hurtigt, at de to tåbelige medarbejdere fra Dell, som arrangerede dette stunt, faktisk blot forsøgte at promovere en ny mulighed for at forbinde Dell Streak med motorcykler fra Harley-Davidson.

En talsmand for Dell kaldte ifølge tv-stationen KXAN hændelsen for udtryk for en medarbejders "dårlige dømmekraft".

Selv om dette stunt næppe kan overgås i dumhed, så har vi her gravet nogle udfordrere frem:

Bombetrussel. Turner Broadcasting dummede sig i januar 2007, da et salgsfremstød for tv-serien Aqua Teen Hunger Force, der bliver vist på Adult Swim, gav bagslag. Kasser på størrelse med bærbare pc'er og blinkende lys formet som karaktererne fra Aqua Teen Hunger Force blev placeret rundt omkring på offentlige steder i Boston heriblandt på broer, hvilket satte hele byen i stå af frygt for et koordineret bombeangreb.

Turner Broadcasting gav en form for undskyldning og endte med at betale en bøde på over 10 millioner kroner.

Wannabe graffitikunstner. Sony promoverede i 2005 sin PlayStation Portable ved at betale for at få spraymalet billeder og ophængt plakater med PSP'en som tema rundt om i New York City og andre byer i USA.

Det gav en tilsyneladende uventet modreaktion fra den graffiti-orienterede modkultur, og reklamestuntet blev i stor udstrækning latterliggjort, hvor nogle malede reklamerne over, mens andre opfordrede Sony til selv at fjerne reklamerne igen eller betale for at få dem fjernet.

Det hjalp heller ikke ligefrem, at Sony BMG allerede var i kraftig modvind for sin ukloge plan om at anbringe rootkits på sine musikkunders pc'er som del af indsatsen mod piratkopiering af musik.

Erhvervsvandalisme. I 2002 sendte Microsoft Bill Gates til Central Park i New York City for at lancere internettjenesten MSN 8, men i den forbindelse overdængede virksomheden byens undergrundsbaner, telefonbokse og alt andet med en jævn overflade med billeder af MSN's logo af en sommerfugl og billedteksten "It's better with the Butterfly" - det er bedre med sommerfuglen. New York Times citerede i en artikel om denne marketingskampagne lederen af Municipal Art Society for at sige: "Dette er intet andet end forretningsgraffiti. Det er ikke bedre end alle de unge mennesker derude, der tagger togvognene."

Overmandet af egen verdensrekord. OK, dette reklamefremstød var ikke ligefrem dumt, men det gik i hvert fald ikke helt glat. Mozilla lancerede i 2008 browseren Firefox 3.0 med et forsøg på at få Guinness-verdensrekorden for det største antal software-downloads på 24 timer. Men pr-stuntet led under egen succes, da sitet blev overbebyrdet, og besøgende fra USA ikke kunne downloade den nye browser før to timer senere end forventet. Mozilla registrerede dog på 24 timer over otte millioner downloads.

Det endte da også med, at Mozilla fik sit certifikat fra Guinness for rekorden.

Fandens også. Spiludgiveren Electronic Arts arrangerede i 2009 en falsk protestdemonstration uden for LA Convention Center. De falske demonstranter var udstyret med skilte og uddelte flyveblade med information fra den opdigtede forening "Salvationists Against Virtual and Eternal Damnation" - eller på dansk "Frelste mod virtuel og evig fortabelse" - i den moralske kamp mod EA's seneste spil Dante's Inferno. Blandt computerspillere var reaktionerne på dette stunt blandede, men i store træk fik EA på puklen for kun at have formået at samle omkring 20 falske demonstranter i stedet for en stor folkemængde, der faktisk kunne have været imponerende.

Er de døde eller ej? Sidste år foregav retrospil-sitet Good Old Games sin egen død. Sitets administratorer meddelte / undskyldte - klædt som "ydmyge munke, der havde syndet" - under en webkonference, at sitets lukning blot var et pr-stunt. "Allerførst vil vi gerne undskylde overfor alle, der har følt sig ført bag lyset eller på nogen måde skadet af lukningen af GOG.com," udtalte de. "Som lille virksomhed har vi ikke noget stort marketingsbudget og derfor kunne vi ikke gå glip af chancen for at generere lidt omtale i forbindelse med en begivenhed så stor som lanceringen af en helt ny version af vores website og endnu vigtigere, at vi bringer Baldur's Gate tilbage fra de døde."

Falsk ærlighed er ualmindeligt dumt. Et hollandsk firma, der kaldte sig selv The Honest Thief, offentliggjorde i 2003 at have til hensigt at udnytte en hollandsk domstolsafgørelse til fordel for fildeling og licensere sin egen peer-to-peer-software og tilbyde juridisk rådgivning til andre fildelings-tjenester. Men 1. april samme år kom det frem, at det alt sammen bare havde været et pr-stunt for at promovere en bog af samme titel, der allerede på daværende tidspunkt havde været på markedet i to år.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere