Rådgivning, systemintegration og outsourcing er it-koncernen Logicas primære forretningsområder. Mens moderselskabet Logica plc sidste år gik marginalt tilbage i omsætning, så har det danske datterselskab anderledes vind i sejlene.
"Markedet er nok vokset med to procent, og vores omsætning er steget med 12 procent, så vi har taget markedsandele," siger Jesper Scharff, administrerende direktør, Logica Danmark.
Scharff forudsagde faktisk for at år siden, at Logica i 2010 ville nå 10 procents vækst eller måske endda mere.
Det danske regnskab er ikke færdigt, så indtil videre må vi nøjes med at viderebringe 2010-omsætning og antal ansatte.
Jeg siger det ikke
Hvem det så er, der har tabt markedsandele, vil Scharff ikke udtale sig om, men kilder i branchen peger på, at IBM er en af de spillere i Danmark, der er gået tilbage sidste år. Også CSC er presset på flere områder - ikke mindst af den aktuelle konflikt, som gør ondt på både image og omsætning.
Jesper Scharff vil derimod gerne fortælle om baggrunden for, at danske Logica har haft et rigtig godt år.
"Vi er gået op i markedet og efter større kunder. For eksempel vandt vi en kæmpeordre til Posten i Danmark og Sverige sidste år til en værdi af halvanden milliard kroner," fortæller Logicas danske chef.
Ordren til Posten Norden handler om strategisk outsourcing af SAP, mens en anden betydelig ordre til en værdi af mere end 100 millioner kroner til energinet.dk handler om etableringen af et centralt dataregister.
"I dag har vi en betydelig international muskel bag os, og det letter arbejdet med at bevæge sig op i markedet. Vi kan i langt højere grad trække på gode 'skills' både i Danmark og udefra," siger Jesper Scharff.
NL, B og UK gør ondt
I flere andre markedet har Logica haft et anderledes vanskeligt 2010. I for eksempel Holland og Belgien har selskabet tydeligt mærket, at finanssektoren har været i krise.
Også det engelske marked har været ramt af afmatning for Logicas vedkommende. I England har det især gjort ondt på Logica, at det offentlige mange steder har beskåret budgetterne med både 10, 15 og 20 procent.
Konkurrencemæssigt er Logica ofte oppe mod virksomheder som IBM, KMD, NNIT og til dels CSC.
"Accenture gør det godt, men vi møder dem ikke så tit. I den lavere ende, hvor ordrerne i højere grad handler om Microsoft-produkter som Axapta og Navision, er det mere Columbus og Netcompany, vi konkurrerer med," siger Jesper Scharff.
Forventningerne til i år er gode med "mange interessante opgaver i 'pipeline'."