Det kan være en hård nyser at stå med en Outlook, hvor der er opstået en fejl i den postmappe-fil, der holder styr på alle ens mail og aftaler - især hvis man kører med en almindelig POP3-mailkonto og henter alle sine mails ned fra mailserveren.
Så er man pludselig i overhængende fare for at have mistet alle sine mails - eller i hvert fald dem, man har modtaget, siden man foretog den sidste arkivering i indbakken...hvis det da er noget, man nogensinde har gjort.
Selvom det kan ligne den totale apokalypse, når mapperne i Outlook pludselig er tomme, så er hjælpen dog i langt de fleste tilfælde nær.
Med Reparationsværktøj til Indbakke (Scanpst.exe) er det oftest muligt at løse problemer med filer med private mapper (.pst-filer).
Tilsvarende findes der et Reparationsværktøj til Exchange-baserede mailkonti (Scanost.exe), der skal anvendes, hvis du henter mails fra en Exchange-mailkonto.
Alt, hvad du skal gøre, er at søge efter Scanpst.exe fra Start-menuen eller finde din Microsoft Office-cd-rom frem. Her ligger Scanpst.exe i mappen med Office-filer.
Har du installeret Office 2010, er det ikke sikkert, at det er muligt at finde SCANPST ved at søge fra Start-menuen. I stedet finder du programmet ved at følge den her sti: <drev>:\Program Files\Microsoft Office\Office14
1. Dobbeltklik på filen Scanpst.exe for at åbne Reparationsværktøj til Indbakke.
2. Skriv stien til filen med de private mapper (.pst-filen) og filnavnet, eller klik på Gennemse for at finde filen ved hjælp af filsystemet i Windows. Oftest har SCANPST dog fundet filen udfra de oplysninger, den henter fra Outlook under opstarten.
3. Klik på Start-knappen. Nu scannes din PST-fil igennem og i langt de fleste tilfælde vil programmet være i stand til at reparere postfilen.