Efter Computerworld-læserne for nogle uger siden bombarderede redaktionen med forslag til, hvordan Danmark kunne spare/tjene 16 milliarder kroner til finansieringen af efterlønnen, har SF's it-ordfører Hanne Agersnap fået noget at tænke på.
For hun har læst forslagene igennem, og fremhæver blandt andet Ole Sauffaus' forslag om at fratage politikerne beslutningskompetencen som et "interessant" forslag, selvom hun mener, det konkrete forslag er lidt vidtrækkende.
"Der er ingen tvivl om, at den kommunale it-chef skal helt op og sidde sammen med kommunaldirektøren ude i kommunerne, hvis vi skal have speedet digitaliseringen op," siger Hanne Agersnap.
På den måde mener hun, at politikerne og beslutningstagerne i større omfang bliver omgivet af it-kyndige, der ikke "bare" skal få forvaltningens teknik til at køre.
It-gevinsten skal blive i kommunerne
Derfor skal den kommunale it-chef ifølge Hanne Agersnap som minimum op på samme niveau som kommunens økonomi-direktør.
"Man skal måske i samme hug til at kigge efter andre profiler for it-chefer. Nogen, der er mere forvaltningsorienterede frem for at være koncentreret om dimser og teknologi," siger Hanne Agersnap.
Samtidig mener hun, at de kommunale digitaliseringsplaner skal godkendes af en kommunalbestyrelse eksempelvis hvert andet år, så bordet fanger i højere grad for kommunalpolitikerne.
S: It skal være den fjerde grundkompetence i skolen
"Her er det vigtigt at understrege, at når kommunerne så får og udfører de gode idéer, så skal kommunerne kunne beholde gevinsten," siger hun med henblik på, at afleveringen af overskuddet til statskassen ikke ligefrem er motiverende for innovationen i en kommune.
Den interaktive folkeskole
Hun nævner også, at flere læserforslag om sundheds-it er yderst relevante, og der kan spares mange penge på området.
Hanne Agersnap fremhæver dog folkeskolen som et af de vigtigste områder, der skal investeres i, hvis Danmark fremover skal have en chance i den internationale konkurrence.
"Der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale i de elektroniske undervisningsværktøjer for at møde den enkelte elev på elevens niveau og præmisser. I dag er der jo ofte en tendens til, at de gode og knap så gode elever mødes på midten og får den samme undervisning," forklarer hun.
SF-politikeren fremhæver især smartboards, e-bøger og andre interaktive undervisningsmaterialer, der kunne give en mere effektiv og differentieret undervisning.
Læse, skrive, regne og it
Også Socialdemokraternes it-ordfører, Yildiz Akdogan, fremhæver skolen som et af de vigtigste vækstområder som en del af partiets fokus på forbedring af danskernes it-kompetencer over en bred kam.
"Derfor er det mit store ønske og vision, at it bliver den fjerde grundkompetence i folkeskolen på linje med at læse skrive og regne. Hvis vi virkelig vil rykke på området som it-nation, så er vi nødt til at investere i vores unge. Der kan være mange kommende programmører, teknikere, annimationsgrafikere eller spiludviklere, der kan opfostres," fortæller Yildiz Akdogan.
Hun nævner dog også, at partiet for nyligt har fremlagt en konkret plan for, hvordan det offentlige skal i dataskyerne med store besparelser til følge.
Planen indeholder blandt andet en opdatering af lovgrundlaget for databeskyttelsen og fællesoffentligt samarbejde for sikring af personfølsomme oplysninger.