Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Alle går app-amok

Klumme: Medier over hele verden kappes om at udvikle apps. De udvikler apps til telefoner, podder og padder af én eneste grund: Apps kan tage penge for indholdet. Men det er også dyrt at lave apps.

I øjeblikket køber medierne appser, der kun kan sælges via en amerikansk online-butik. En dygtigt lavet butik i øvrigt, som engang fik hele verden til i mindre grad at kopiere gratis musik og købe den i butikken i stedet for. Det var imponerende.

Nu vil butikken gøre det samme med indhold, og det er selvfølgelig vildt tillokkende for et hvilket som helst medie.
Og så ved butikken oven i købet en hel masse om medier.

For det første ved butikken, hvordan medierne kan tjene penge på indhold. Derfor skal den have en kæmpe andel af mediets omsætning. Klart nok, for uden butikken VAR der slet ingen penge.

For det andet ved butikken, hvordan mediet skal sælges. Den bestemmer derfor, at medierne ikke må sælge fortløbende abonnementer - som ellers er det bærende princip i langt de fleste medieforretninger.

For det tredje ved butikken, hvad læserne kan tåle at se, og hvad de ikke kan tåle at se. En meget sjælden evne, som ellers kun findes hos magtfulde diktatorer såsom Stalin og Khomeini. Så det bestemmer den også.

Det er betingelser, som ingen forretning og i særdeleshed intet frit medie nogensinde vil finde sig i. Eller rettere ville. For nu gør de. De siger ja og amen og bruger anselige summer på at udvikle apps til butikken.

Der er flere butikker, der sælger apps til andre telefoner og andre kunder. Så der skal medierne også hen.

Snart vil verden eksplodere med nye skønne podder og padder i alle tænkelige former og størrelser, og der kommer endnu flere butikker til. Det bliver spændende at se, hvad de butikker mon ved om medier og derfor vil bestemme.

Desværre er det sådan, at de smarte apps skal udvikles forfra til hver butik. En app er ikke bare en app, og hver gang der kommer nye apparater til, skal der laves endnu en app. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange apps der skal til. Men jeg ved, at det bliver dyrere og dyrere hver gang.

Dårlig idé

Så lige bortset fra det helt valide argument om at læserne betaler for indholdet, lader de der appser til at være en dårlig idé for medier.

Hjemme på mit arbejde er vi meget optaget af altid at fortælle programmørerne, hvad vi gerne vil opnå - og lade dem finde på løsningen. Det giver enklere, bedre og billigere resultater.

En dag vil medierne gøre det samme. De vil spørge programmørerne, om de kan lave en smart lille udgivelse, der virker på alle verdens små skærme. De vil spørge, om de kan lave det sådan, at ingen andre skal bestemme over indhold, pris og abonnementform. Og de vil spørge, om det kan laves billigt og på en sådan måde, at medierne får alle pengene selv.
Og så vil udviklerne svare, at det kan de godt.

Så skal de bare kode det i HTML5 i stedet for apps. ­HTML5 kan vises på alle podder og padder. Den kan arbejde sammen med både GPS'er og kompasser - og taler med alle åbne betalingssystemer.

Og ja, HTML5 og ­apps kan bygges sammen, så ingen kan se forskel.

Længere er den ikke.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere