Læs også:
Atea tvunget til Citrix-stroppetur efter mega-bommert
Den danske it-leverandør Atea indrømmer i dag, at den burde have forudset de problemer, der har presset 5.100 computere i Fredensborg Kommune i knæ.
Den nordsjællandske kommune satsede i sommeren 2009 på en Citrix-løsning med virtuelle computere, hvilket vil sige, at computerne kun er udstyret med en skæm og et tastatur, mens alle programmer afvikles fra centrale servere.
Åndenød
Men det har efterfølgende vist sig, at de nye computere får åndenød, når de skal afspille videoklip og afvikle tungere programmer.
"Det er et af den slags problemer, hvor vi må sige, at det burde vi naturligvis have forudset. Men løsningen virkede faktisk helt fornuftigt i de indledende tests. Det er først, da vi foretager den store stress-test med 1.000 computere, at det viser sig, at hardware platformen ikke er stor nok," siger Martin Trolle, der er direktør for business development hos Atea.
Virtuelle desktops er uprøvet terræn
Han forklarer desuden, at Atea bevægede sig ud i et relativt uprøvet terræn i 2009, hvor Fredensborg-løsningen blev udarbejdet.
"Vi har mange gode Citrix-projekter, og langt, langt de fleste kører med rigtig gode resultater. Vi følger altid best practice, men i 2009 var der os bekendt ingen best practice på lige præcis denne type løsninger," lyder undskyldningen fra Martin Trolle.
Men er en løsning med virtuel desktop i det hele taget velegnet på en skole, hvor der skal afspilles video og bruges multimedie-programmer?
"Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er en velegnet løsning til skolerne. Der er tale om et hardware-problem og ikke et problem med Citrix-systemet. En virtualiserings-løsning giver mulighed for at dele ressourcer, viden og programmer mellem alle skolerne i en kommune, og jeg tror også, at mange andre kommuner i fremtiden vil se fordelene i sådan en løsning," siger han.
Ikke overraskende mener Citrix heller ikke, at det er deres platform, der er problemet.
I går fralagde Citrix sig ansvaret for problemerne i Fredensborg Kommune, og Kurt Svenson, der er direktør for salgsudvikling og marketing hos Citrix i Danmark, fortalte, at det er Atea, der ikke har håndteret problemet korrekt.
Atea: Citrix-direktør er blevet misfortået
Ifølge Kurt Svenson har Citrix' egne teknikere efterfølgende fundet frem til flere uhensigtsmæssigheder i systemet.
Derfor opfordrer han Atea til at sende sine medarbejdere tilbage på skolebænken, hvor de kan blive "trænet i ganske enkle regler for, hvordan man implementerer Citrix-systemer".
Den udtalelse stiller Martin Trolle sig dog fuldstændig uforstående overfor.
"Jeg tror, at der må være tale om at Kurts ord er blevet misforstået. Vores konsulenter er højt kvalificerede og er hele tiden under uddannelser, og det er ikke på et elementært niveau. De er uddannet på et højt niveau inden for it-arkitektur og ved godt, hvordan Citrix-teknologien skal håndteres," siger Atea-direktøren.
Vi arbejder dag og nat
Han understreger desuden, at Ateas konsulenter i øjeblikket arbejder dag og nat for at få Fredensborgs it-system til at leve op til forventningerne.
Fredensborg Kommunes it- og digitaliseringschef Flemming Laumøller har tidligere fortalt til Computerworld, at han forventer, at systemet vil være klar til brug i god tid før skolernes eksamen i maj, og det er et mål, som Atea forventer at kunne leve op til.
"Jeg vil næsten gå så langt som at give en garanti for, at vi når det inden eksamensperioden. Derfor vil jeg også understrege at vi gør alt, hvad vi overhovedet kan, men det er selvfølgelig altid mega svært at give garantier," siger Martin Trolle.
Læs også:
Atea tvunget til Citrix-stroppetur efter mega-bommert