Læs også: Her kan du se masser af skærmdump fra CloudOffice.
Oracle har bygget en online-udgave af firmaets OpenOffice-kontorpakke, så nu kan brugerne tilgå tekstbehandling, regneark og hvad, der ellers hører sig til, via browseren eller mobilen.
Med CloudOffice, som net-versionen meget nærliggende er kommet til at hedde, har Oracle bygget en vaskeægte cloud-baseret kontorpakke.
Oracle melder sig således ind i net-kampen med Microsoft Office Web Apps og Google Apps som de store konkurrenter.
Google er ikke fleksibel
Oracle-folket mener naturligvis, at deres produkt har noget, som de andre ikke har.
"I forhold til Google Docs giver CloudOffice to klare fordele," fortæller Michael Bemmer, der er underdirektør i Oracles Office-butik, til Computerworld.
"CloudOffice er tæt forbundet med desktop-versionen, OpenOffice, hvilket giver gør det muligt at kombinere fordelene fra to forskellige verdener."
"Google Docs er altid hostet i et Google-datacenter i modsætning til CloudOffice, som også kan drives lokalt i virksomhederne," siger Michael Bemmer.
Microsoft er dyr
Også overfor kodekæmpen fra Redmond nævner Oracle to konkurrencefordele.
"Kampen mod Microsoft skal føres på prisen. I forhold til erhvervskunderne er vores løsning langt billigere, end den Microsoft har," siger Michael Bemmer.
"Den anden fordel er, at CloudOffice er bygget på åbne standarder, hvilket gør integration med anden software meget enklere."
Regnearket i CloudOffice gemmer dokumenterne direkte i skyen.
CloudOffice bliver tilbudt som både en hostet løsning og som en software-løsning, der kan drives af internt i en virksomhed.
Programmet kommer i en version til erhvervslivet og en til privatbrugerne.
Priserne afhænger af hvilket licenstype man køber, men en professionel version kommer, i følge Michael Bemmer, til at koste fra 220 kroner (40 dollar) per bruger per år.
Sådan mener Oracle, at en net-baseret tekstbehandler skal se ud.
Læs også: Her kan du se masser af skærmdump fra CloudOffice.