Artikel top billede

Foto: Kerem Yucel.

Hillerød genindfører it-vagt efter december-nedbrud

Hillerød Kommunes økonomiudvalg har onsdag genindført den 24/7-vagt, som i december kunne have reddet it-systemerne efter nedbrud.

Hillerød Kommune besluttede onsdag at genindføre den vagtordning, der i midten af december kunne have afværget et it-nedbrud, som sendte store dele af de kommunale systemer i sort. 
 
Beslutningen blev truffet af kommunens økonomiudvalg og betyder, at vagtordningen efter at være sparet væk i 2010 kan være i kraft igen inden længe.
 
Det fortæller digitaliseringschef i Hillerød Kommune, Søren Kristensen.
 
"Nu beder jeg vores forhandlingschef om, at vi genoptager vores aftale med HK om tilkaldevagtordning, og så kan den være i kraft om få dage, hvis ellers HK siger ja," siger Søren Kristensen. 
 
Sparede vagten væk
Tilkaldevagt-ordningen blev oprindeligt indført efter et større nedbrud i Hillerød Kommune i 2009. Men en sparerunde i 2010 kostede ordningen livet og frigjorde 200.000 kroner til andre formål.
 
Imidlertid betød nedbruddet i julemåneden, hvor en lang række systemer var ude af drift, at kommunen ifølge Frederiksborg Amts Avis endte med at bruge 100.000 kroner på teknikere og konsulenter som følge af nedbruddet.
 
Den genindførte vagtordning består i, at en tilkaldevagt automatisk modtager en alarm hvis kommunens it-systemer fejler.
 
"På det kritiske system har vi leverandøren til at foretage overvågningen. Det er en tilkaldevagtordning," siger Søren Kristensen. 
 
Sikrere kølestyring
Ud over at genindføre vagtordningen er der ifølge Søren Kristensen også sat penge af til at forbedre driftssikkerheden på det fejlramte køleanlæg, som fik temperaturen i kommunens serverrum til at stige til mere, end serverne kunne klare på den frostkolde nedbrudsnat.
 
I lyset af nedbruddet er Søren Kristensen naturligvis godt tilfreds med, at vagtordningen bliver genindført.
 
"Vi har løst det konkrete problem. Men parallelt med det sker der en stadig større afhængighed af digitalisering," siger Søren Kristensen. 
 
Derfor mener han, at der er behov for efterfølgende at se på, om der er andre systemer, som skal behandles som kritiske systemer.
 
Det vil ifølge digitaliseringschefen dimensionere, hvordan hele infrastrukturen, back-up og eventuel replikering vil blive bygget. 

"Det vigtige er, at der er sammenhæng mellem det, vi leverer, og det, som bliver efterspurgt," siger Søren Kristensen. 
 
Systemstatus skal genovervejes
Søren Kristensen fortæller, at han derfor vil gennemgå de eksisterende service level agreements (SLA) for at finde ud af, om de enkelte systemer skal have omdefineret deres status.
 
"Er der nogen af systemerne, som vi skal betragte som kritiske, selvom vi ikke har gjort det før? Eller er der nogen af dem, vi i virkeligheden kan sænke beredskabet på?" spørger han.
 
Dermed er meningen at omprioritere systemerne for at fastslå, om det er de rigtige systemer, der betragtes som kritiske.
 
"Et eksempel kunne være mailsystemet. Er vi mere afhængige af det, end vi egentlig var opmærksomme på i den sidste udgave af vores SLA," tilføjer Søren Kristensen.
 
Netop mailsystemet i Hillerød Kommune gik i sort under nedbruddet i midten af december og blev igen som en følgevirkning ramt af endnu et nedbrud mellem jul og nytår.

Læs også:
Her er Hilllerød Kommunes reaktion efter nedbrud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer