Konsulenthuset Celenia Software 2010 har ikke betalt sine ukrainske ansatte den løn, de har til gode.
Det fortæller en tidligere divisionschef til Computerworld.
Hun fortæller også, at de ukrainske medarbejdere er ansat under vilkår, som gør, at de ikke har flere rettigheder end almindelige underleverandører.
Baggrunden for, at disse forhold kommer for dagens lys, er, at konsulenthuset Celenia Software gik konkurs i december 2010
Ledelsen købte aktiverne af boet og etablerede selskabet kort tid efter selskabet Celenia Software 2010.
Direktøren afviser
Da Computerworld omtalte de kritisable forhold, afviste direktøren overfor Computerworld enhver snak om, at medarbejderne i Celenias ukrainske afdeling blev ansat som en form for underleverandører for at
undgå ukrainsk indkomstskat.
Administrerende direktør Christian Holst-Jensen sagde direkte, at ansættelsesforholdene "intet har at gøre med skatteforholdene i Ukraine." Men det er altså ikke korrekt ifølge Trine Kristensen, der er tidligere divisionschef og assisterende teknisk direktør i Celenias ukrainske udviklingsafdeling. Hun siger:
"Lønomkostningerne i Ukraine ville være 38 procent højere, hvis de ukrainske medarbejdere skulle have det samme udbetalt og samtidig have en ansættelseskontrakt. Som en formildende omstændighed skal det siges, at dette er almindelig brugt blandt danske it-virksomheder i Ukraine, og så længe man giver medarbejderne de rettigheder, som almindeligt ansatte har, er det kun den ukrainske stat, man snyder."
Alle har fået deres penge
Christian Holst-Jensen siger også til Computerworld, at medarbejderne i Ukraine "har fået de penge, de har til gode."
Men heller ikke det er korrekt ifølge Trine Kristensen:
"Medarbejdere, der havde sagt op før konkursen, har ikke fået deres penge. Medarbejdere, som ikke har accepteret jobtilbud fra det nye Celenia, har heller ikke fået deres penge," fortæller hun.
De medarbejdere, som accepterede et jobtilbud fra det nye Celenia, har ifølge Trine Kristensen fået tilbud om at få den løn, de har til gode, udbetalt i rater over et år.
De virkelige tabere
Det, som fik en indigneret Trine Kristensen til at henvende sig til Computerworld var, at Celenias ledelse i forbindelse med konkursen udtalte, at "konkursen påvirker 14 danske medarbejdere".
"Jeg blev provokeret af, at der ikke blev nævnt noget om de ukrainske medarbejdere, som er de virkelige tabere i denne sammenhæng," skriver Trine Kristensen, som havde fast tjenestested på kontoret i Kiev fra august 2007 til oktober 2009 med titel af Division Manager/Assisting CTO.
Hun forlod Celenia i efteråret 2009, fordi hun gerne ville hjem til Danmark igen, og fordi hun ikke længere syntes, at hendes ledelsesmæssige principper harmonerede med, at Celenia ikke betalte sine ukrainske medarbejderes løn til tiden, og i øvrigt ikke stolede på, at virksomheden kunne komme på ret køl igen.
Trine Kristensen har, siden hun sagde op, holdt kontakten med en række af de ukrainske medarbejdere og fulgt udviklingen i virksomheden.