Finansrådet har, på foranledning af videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen, lavet en tilfredshedsundersøgelse blandt NemID-brugere i bankerne.
Finansrådet er interesseorganisation for pengeinstitutter i Danmark.
Formålet har været at belyse, hvad bankkunderne synes om
implementering, anvendelse og drift af NemID. 1.500 personer over 18 år er blevet spurgt via en web-undersøgelse.
Læs også: Bankerne: Ingen straf til NemID for nedbrud
NemID er god
Konklusionen fra Finansrådets undersøgelse er klar:
75 procent er meget tilfredse, tilfredse eller lidt tilfredse med NemID, mens 18 procent er meget utilfredse, utilfredse eller lidt utilfredse med NemID. Syv procent ved ikke.
På baggrund af disse tal skriver Finansrådet følgende i rapporten, der hedder: Statusredegørelse: Bankernes opfattelse af implementeringen af NemID.
"Generelt kan den meget negative opfattelse af NemID, som kommer til udtryk gennem pressen, ikke genkendes blandt bankerne."
"Den altovervejende del af netbankkunderne er tilfredse med den måde, som NemID fungerer på, men der er dog blandt netbankkunderne kritikere, særligt blandt de meget it-kyndige," skriver Finansrådet.
Problemerne bliver rettet
Bankernes interesseorganisation skriver desuden, at der er blevet rettet op på en række af de problemer, der har været i forbindelse med implementeringen af NemID.
Rådet peger blandt andet på forbedret driftsstabilitet, support og kommunikation, der omhandler driftsnedbrud.
Tre millioner danskere har per 3. januar 2011 fået tilbudt NemID, og 2,3 millioner har sagt ja tak og aktiveret deres NemID.
NemID er blevet benyttet 77 millioner gange. Det oplyser IT- og Telestyrelsen.