Computerworld News Service: Myspace fyrer 500 medarbejdere, eller omkring 47 procent af virksomhedens ansatte, over hele verden som en del af en større omstrukturering af tidligere tiders førende sociale netværk, som i dag må kæmpe for livet.
Omorganiseringen handler blandt andet om at skabe partnerskaber i Storbritannien, Tyskland og Australien til håndtering af reklamesalg og indhold, lød det fra MySpace tirsdag.
Administrerende direktør for MySpace, Mike Jones, forsøgte at lægge et positivt spin på nyheden i en meddelelse, hvor han fortalte, at brugerengagementet er steget siden relanceringen i oktober, hvor siden skulle til i højere grad at fungere som et underholdningscenter for unge mennesker.
"Dagens svære men nødvendige forandringer er blevet gennemført for at give selskabet en klar vej til holdbar vækst og overskud. Forandringerne har udelukkende forbindelse til vores nedarvede forretning, og det har intet med vores nye produkts performance at gøre," understreger han i udtalelsen.
Succes hos generation Y
Mike Jones forudser, at MySpace nu vil blive en mere agil og fleksibel organisation, der kan accelerere produktudviklingen og skabe en innovations- og iværksætterkultur.
Alligevel står MySpace, som måtte gennemgå en større fyringsrunde medio 2009, over for en usikker fremtid.
Efterhånden som Facebook er blevet det dominerende sociale netværk, og overhalede MySpace i slutningen af 2008, har MySpaces ledelse måtte kæmpe en hård kamp for at bevare sidens relevans.
Det er endnu uvist, hvorvidt sidens relancering som underholdningscenter for medlemmer af den såkaldte generation Y vil få succes og give MySpace nyt liv.
Folk har i dag allerede adgang til en del underholdning på nettet, hvor musik, tv-show og film er blevet alment tilgængeligt via sider og services som Apples iTunes, Netflix, Amazon og Hulu.
Ledelsen hos MySpace har i et stykke tid talt om at genopfinde siden. Det var budskabet fra Mike Jones' forgænger, Owen Van Natta, et tidligere medlem af Facebooks ledelse, der trak sig fra stillingen som administrerende direktør for MySpace i februar 2010, efter mindre end et år i jobbet.
MySpace er ejet af News Corp., som købte virksomheden for omkring fire milliarder kroner i midten af 2005, da siden stadig var førende på det nye marked for sociale netværk og havde et stort potentiale for at blive en reklame-guldmine.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen