Google indfører søgninger i realtid
Computerworld News Service: Som lovet i oktober er Google nu begyndt at tilføje søgeresultater i realtid til sin søgemaskine.
Dette gør det muligt for brugerne at søge og finde relevante links i stort set samme øjeblik, som indholdet offentliggøres på nettet.
Med dette tiltag anerkender Google, at det i stigende grad er vigtigt for søgegiganten at levere søgeresultater, der bogstaveligt talt kun er minutter gamle.
Det sker i takt med, at brugerne finder større værdi i at kunne finde meddelelser og statusopdateringer fra mikroblogging-sites og sociale netværk som Twitter, MySpace og Facebook.
Facebook fodrer Google
Faktisk har netop disse tre virksomheder indgået en aftale med Google om dette tiltag, så de aktivt fodrer Googles søgemaskine med nye indlæg, statusopdateringer og anden indhold, som folk og organisationer har offentliggjort.
- Googles realtidssøgning er resultatet af mødet mellem Googles relevans-teknologi og nettet, som det ser ud i realtid, siger Google Fellow Amit Singhal.
- Relevans er grundlaget for dette produkt. Relevans, relevans, relevans. Der genereres så meget information derude, at nøglen til succes for et produkt som dette er at levere den mest relevante information til dig. Og det er her, Google kommer ind i billedet, for det er præcist, hvad vi har foretaget os de seneste 11 år, påpeger han.
Microsofts konkurrerende søgemaskine, Bing, lancerede realtidssøgning i oktober med primært fokus på resultater fra Twitter og planer om senere udvidelse af spændvidden. Også Yahoo rører på sig på dette felt.
Googles realtidsresultater vil ikke begrænse sig til Twitter, MySpace og Facebook. Der vil ligeledes blive leveret søgeresultater fra andre sociale netværk, blogs og nyhedsportaler.
Mange ny-udviklede teknologier
Google har været nødt til at udvikle 12 nye teknologier for at kunne tilbyde realtidssøgning, som kræver konstant overvågning af over en milliard sider og dokumenter i hurtig forandring.
Google vil i løbet af de kommende dage gradvist udrulle den ny realtidsfunktionalitet. Indtil videre vil den dog kun blive tilgængelig for engelsksprogede søgeresultater.
Når realtidssøgning er tilgængelig, vil man som bruger se en sektion i resultaterne ved navn "latest results" (seneste resultater). Denne sektion vil indeholde relevante resultater, der løbende tikker ind direkte på søgeresultatsiden, i takt med at de bliver tilgængelige.
Der vil også være en specifik valgmulighed for at filtrere søgeresultaterne, så man ved at klikke på "latest" kun får realtidsresultaterne.
En anden valgmulighed ved navn "updates" vil yderligere begrænse realtidsresultaterne til statusopdateringer fra eksempelvis microblogging-tjenester som Twitter.
Realtidssøgning vil også blive tilgængelig for mobilbrugere af iPhone eller Android-håndsæt.
Realtidsteknologien vil derudover udgøre grundlaget for en ny valgmulighed i tjenesten Google Trends ved navn "hot topics," som vil indeholde de på ethvert givent tidspunkt mest populære emner på nettet.
Oversat af Thomas Bøndergaard