Potentielle købere har ifølge stifteren af Onfone, Morten Strunge, haft følere ude for at forhøre sig om en pris på Onfone.
Han vil dog ikke sætte navn på de potentielle købere.
Men ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er de mest oplagte købere en af de fire mobiloperatører. I hvert fald hvis Morten Strunge og de andre ejere ønsker en høj pris for Onfone.
"Det er først og fremmest de fire netværksejere, der har interesse i det, fordi det er afgørende for dem at have så meget trafik som muligt i deres net," forklarer Poul Ernst Jessen.
I dag har mobilselskabet Onfone lejet sig ind i Telenors mobilnet, hvorfra Onfone betjener 125.000 kunder. Og det er den kundebase, der er interessant for mobiloperatørerne.
"I et hug er det muligt for en operatør at snuppe 125.000 kunder fra Telenor, så Telenor kunne have interesse i at købe selskabet for at beholde dem i deres net, mens en konkurrent har interesse i at flytte omsætningen over i sit eget net," siger Poul Ernst Jessen.
Waoo og Stofa?
Efter de fire mobiloperatører kunne selskaber som Stofa og Waoo måske stå klar i kulissen, men i så fald vil prisen blive en helt anden. De vil nemlig kun få en lille andel af omsætningen per kunde, fordi størstedelen går til mobiloperatøren, der ejer netværket.
Poul Ernst Jessen pointerer, at han ikke kender Onfones aftale med Telenor, men den kunne være skruet sådan sammen, at for hver 100 kroner, Onfone får for en kunde, går de første 80 kroner til netværksoperatøren, Telenor.
"Selskaber uden egen infrastruktur vil se helt anderledes på prissætningen af en MVNO (mobilselskab uden eget net, red.) end de selskaber, der ejer en infrastruktur," siger han og tilføjer:
"Dem, der ikke har et netværk, vil se på, hvad Onfone tjener på bundlinjen, og det er det beløb, som deres investering skal tage udgangspunkt i."
Dermed vil en pris for Onfone være lavere, hvis det ikke er et teleselskab med eget net, der køber Onfone.
Andre er købt op
Spørgsmålet er dog, om de fire netværksoperatører overhovedet ønsker at købe Onfone. De har tidligere købt en stribe af konkurrenter op, og i dag er en spiller som eksempelvis Telenor et teleselskab, som er dækket ind med varemærkerne Telenor, CBB, Bibob og One Mobile.
Alligevel er der efterfølgende dukket en ny aktør op, som de på ny skal tage stilling til.
"De fire netværksejere er temmelig trætte af det her, for hvis de køber Onfone ud for et tre-cifret millionbeløb, så går der bare 14 dage, og så er der en ny spiller, som vil forsøge at gentage det," fortæller Poul Ernst Jessen.
Han ser dog situationen som anderledes i dag end for blot nogle år siden. I dag har alle fire operatører dækket sig ind i de forskellige prislag og segmenter med flere forskellige brands. Derfor vil selskaberne nok sige, at de ikke har interesse i Onfone, vurderer han.
"Hvis de alle sammen har samme holdning, så er der ingen, der byder. Men risikoen er, at en af de andre pludselig snupper Onfone for næsen af de andre," siger Poul Ernst Jessen.
Onfone skal til eksamen
Ifølge Poul Ernst Jessen skal Onfone stå den store test de kommende seks måneder, hvor konkurrenterne lancerer produkter magen til Onfones.
"Hvis Morten Strunge om seks måneder stadig kan dokumentere, at han tager flest kunder i det segment, efter de andre har lanceret kloner i seks til otte måneder, så er Onfone-brandet stærkt, og så kan de begynde at diskutere priser," fortæller Poul Ernst Jessen.
Computerworld har kontaktet Telenor for at høre, hvad et Onfone-salg vil betyde for selskabet, men det ønsker Telenor ikke at kommentere.
"Vi kan ikke kommentere opkøbsrygter og lignende af hensyn til børsreglerne," siger pressechef Peter Glüsing fra Telenor.