Artikel top billede

Telias kundeservice under Jørli Birk henter nu service-funktioner ind i firmaet, efter at de tidligere var outsourcet. Foto: Telia

Telia-direktør: Vi skal have kontrol over kundeservice

Telia reducerer mængden af outsourcet kundeservice og mener dermed, at kunderne går lysere tider i møde.

Telia har netop offentliggjort, at virksomheden overtager 250 medarbejdere fra callcenteret GoEcxellent. De har hidtil stået for cirka 45 procent af Telias kundeservice. 

Læs også: Telias service-strategi: Henter 250 telefonkonsulenter

Ifølge direktør for kundeservice Jørli Birk har virksomheden haft gode erfaringer med sin outsourcing-strategi med to partnere og et eget kundecenter, som har skabt en stor del af fremgangen på resultatsiden og kundetilfredsheden.

"Hvis vi skal videre derfra, hvor vi nu er kommet, så kræver det, at vi så at sige betragter kundeservice som den kernekompetence, som det bør være i en televirksomhed. Derfor vil vi gerne have mere direkte kontrol over tingene," siger han til Computerworld.

Svært med Telia-ånden

Ifølge Jørli Birk vil overtagelsen sikre en mere ensartet serviceoplevelse, hurtigere svartider og endnu bedre service, når kunderne første gang ringer til Telia efter hjælp.

"Vi må erkende, at det er svært at have den samme Telia-ånd/kultur eksternt, som det er, når man selv har den direkte ledelse af medarbejderne," siger Jørli Birk, der bærer titlen vice president for customer operations i Telia Mobility Services.

Han fortæller, at Telia med overtagelsen af medarbejderne kan undgå sager, hvor problemramte kunder oplever forskellige sagsbehandling, alt efter hvem de får fat på, som det er sket tidligere.

Ikke slut med ventetonerne  

Overtagelsen af medarbejderne vil efter sigende også komme til at betyde kortere svartider på telefonerne. Men udryddet bliver de ikke.

"Ligesom andre store virksomheder og teleselskaber, så har vi naturligvis også perioder fremadrettet, hvor vi sender regninger ud, lancerer produkter og lignende, hvor vi vil opleve ventetider," siger han. 

Reduceringen af ventetiderne skal efter planen ske ved at sikre kvaliteten af hjælpen første gang, så kunder ikke får brug for at ringe tilbage.

Hemmelig pris

Hvor meget det har kostet Telia at overtage medarbejderne, vil Jørli Birk ikke ud med.

"Vi har lovet hinanden mellem Telia og GoExcellent, at det ikke er noget vi udtaler os om," siger han.

Der er dog et vist økonomisk incitament bag trækket, forsikrer han.

Selvom Telia ifølge Jørli Birk har opnået gode resultater sammen med GoExcellent, så forventer han en positiv økonomisk effekt af den nye ordning.

"Jo bedre vi bliver til at skabe den gode kundeoplevelse jo mere vil vi også reducere vores omkostninger i forhold til de penge, som vi bruger på at drive kundeservice," konkluderer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere