Computerworld-læserne har nomineret Rejsekortet til vanæren som Årets It-fuser 2010.
Stem på din kandidat til årets it-fuser 2010.
Rejsekortet skulle da også for længst have været på skinner, så danskere med Rejsekortet i hånden ville have lettere ved at komme ombord i hele den kollektive trafik uden besværligheder.
Men...
Den 1. december 2010 overskred udviklingskonsortiet bag kortet East-West Denmark, et samarbejde mellem amerikanske Accenture og franske Thales, sin leveringsdeadline for, hvorvidt kortet rent faktisk ville blive til noget i en amputeret model uden flere backoffice-funktioner i 2012, eller om det helt skulle skrottes.
Efter 14 dages forhandlinger blev Rejsekortet dog reddet fra den helt store skandale fem i tolv, efter en generalforsamling hos Rejsekort A/S fredag den 17. december.
Bag den nye køreplan for kortet ligger blandt andet en strengere styring med leverandøren samt et erstatningskrav på 60 millioner kroner for forsinkelserne.
Indtil videre har projektet kostet 700 millioner kroner og været udsat for adskillige forsinkelser undervejs.
Accepterer ikke forsinkelser
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) gjorde det ellers klart på et samråd i sidste måned på Christiansborg, at han ikke ville acceptere flere udsættelser af Rejsekortet.
Men ministeren måtte dog sammen med Rejsekort A/S væbne sig med tålmodighed indtil i fredags, hvor kortet så altså kom på skinner igen.
Der har ellers længe været stridigheder mellem East-West Denmark og det fællesejede Rejsekortet A/S, som består af DSB, trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab.
Med de mange forsinkelser og stridigheder har kortet derfor også hængt i en meget tynd tråd, som ellers var fuldfed af optimisme helt tilbage i 2004, hvor East-West Denmark vandt Rejsekort A/S' udbud.
Sådan skulle det have været
Rejsekortet skulle i sin oprindelige form være en elektronisk billet til bus, tog og metro.
Kortet skulle på længere sigt have erstattet de nuværende billetter, klippekort og månedskort for at gøre det lettere at rejse med kollektiv trafik over hele Danmark.
Rejsekortet skal virke ved, at passagererne begynder deres rejse ved at holde rejsekortet hen over en kortlæser, der aflæser kortet med et "bip". Når rejsen er slut, tjekker passagererne ud på kortlæseren.
Nu ser det ud til, at den kollektive trafik slår Rejsekortet på hastigheden, selv om lande som Sverige, Holland, Irland og England allerede har implementeret lignende løsninger.
Danmark kan dog stadig nå at blive et af de første lande i verden med et landsdækkende rejsesystem mellem forskellige selskaber.
Stem på din kandidat til årets it-fuser 2010