Artikel top billede

Carlsbergs ERP-udrulninger i Asien er ikke langstrakte som Den Kinesiske Mur.

Sådan fikser Carlsberg en business case på en uge

Der bliver ikke fedtet særlig længe med tingene, når Carlsbergs flyvende ERP-udrullere er på farten i Asien. Det tager en uge at lave en business case.

Læs også: Carlsberg: Ingen tung ERP i Asien, tak

Bryggerigigangten Carlsberg er i disse år i færd med at rulle ERP-løsninger ud hos alle besiddelserne i Asien.

Og når ERP-folkene først går i gang i et kinesisk, vietnamesisk eller indisk bryggeri, går der ikke lang tid, før en plan er sat på skinner.

En udrulning, som Carlsbergs IT Strategi-direktør Torben Melskens og hans team allerede har syv af på samvittigheden, starter med en business case. Det tager ikke mere end en uge at lave den.

"Vi starter med at være på stedet en uge. Vi går i gang om mandagen med at definere krav og standarder, og om fredagen afrapporterer vi til ledelsen og fortæller, hvad vi har set, hvad det koster, og hvor lang tid, det tager. Vi fortæller hvilke ressourcer vi leverer, og vi fortæller, hvad de forventes at levere."

"Det er helt åbent, og den projektform virker ret godt. Ledelsen siger som regel ja, og så har vi typisk kick-off møde en måned senere. Vi gør meget ud af at tale et sprog, de forstår. De skal kunne høre, at vi forstår, hvordan deres forretning fungerer," fortæller Torben Melskens. 

Finansafdelingerne en udfordring

De største udfordringer er ofte diskussionerne med de forskellige virksomheders finansafdelinger.

"Når vi introducerer en ny ERP-løsning med fuld gennemsigtighed, og hvor det nye system åbner mulighed for, at de enkelte afdelinger i meget høj grad kan betjene sig selv, og de enkelte afdelinger selv kan generere deres egne rapporter, bliver finansafdelingens opgaver lidt anderledes, og den mister noget magt."

"Det ser nogle, som at der bliver taget noget fra dem. Men i virkeligheden får de mere tid til at beskæftige sig med ting, der skaber værdi for forretningen," mener Torben Melskens

Til udrulningen i Asien har Carlsberg allieret sig med partneren Tectura, der allerede er stærke i Indien og Kina. De blev valgt efter et par prøveprojekter, der gik godt.

Torben Melskens har et lille udrulningsteam på tre i København, der arbejder sammen med de lokale kompetencecentre.

"Når vi implementerer i Kina, skal det foregå på kinesisk, ellers lykkes det ikke. Møder og dokumentation foregår på kinesisk. Det har noget at gøre med at vise respekt," mener Torben Melskens, som får materialet oversat til kinesisk og altid har en tolk med til møderne.

80 procent standard-løsning

De asiatiske lande indbyrdes ligner hinanden lige så lidt som de europæiske gør.

"Vietnam, Kina og Indien har forskellige kulturer, som vi må forholde os til, når vi kommer med vores Asia Standard-løsning, der er op til 80 procent standardiseret. Vores ERP-løsning vækker ikke den store begejstring i forhold til billige lokale ERP-løsninger i for eksempel Kina."

"Vi kommer med en international pakke, der er dyrere, men hvor vi til gengæld har lavet en skabelon med best practice fra Carlsberg-verdenen," siger Torben Melskens.

Oven på Carlsbergs Navision-løsningen ligger et beverage-modul med det passende navn Drink-IT. Modulet er udviklet af det danske firma Norriqs belgiske datterselskab, som Norriq købte for et års tid siden.

Drink-IT indeholder en funktion, der holder styr på beer-tags, telesalg, procesindustri, kvalitetsstyring og logistik til ruteplanlægning.

"Alle de ting er faktisk standard i SAP i dag, men alligevel ville vi kun have skullet bruge en meget lille del af funktionerne i SAP, så valget af Microsoft NAV var oplagt," siger Torben Melskens.

Øl, øl og atter øl

Bryggerierne i Kina er generelt ikke så store. Til gengæld er den kinesiske befolkning stor, og de 1,3 milliarder kinesere drikker hver cirka 30 liter øl om året.

I Danmark drikker hver dansker omkring 75 liter øl, i Rusland cirka 70 liter, mens der i Indien kun drikkes cirka en liter øl per person af landets 1,2 milliarder store befolkning.

"Asien er meget interessante markeder," siger Torben Melskens.
Han valgte selv at tage ansvaret for udrulningerne i Kina, fordi han vidste, at det ville blive svært.

I Asien siger man det for eksempel ikke nødvendigvis, hvis dele af projektet er ved at skride i tid. Det er en kulturel ting, hvor man som menig ansat ikke vil komme til ledelsen med dårligt nyt.
 
"Jeg kan lide at være langt ude i marken, hvor du i bedste pionerånd er nødt til at finde løsninger på stedet. Det er green field, og det bliver bygget fra bunden. Det, synes jeg, er spændende," siger Carlsberg-chefen.

Perler på en snor

Carlsberg har seks selskaber i Kina, med mere end 20 bryggerier. I provinsen Xingjang alene har man ni bryggerier, to malterier og et hovedkontor. Det er også her, den største implementering i Asien vil foregå. De første bryggerier går live i januar 2011, og de øvrige skal efter planen følge som perler på en snor.

Den slags gør man ikke hjemme fra kontoret, hvis man skal gøre sig håb om, at det lykkes.

"Når man arbejder med Asien, er man nødt til at være på stedet. De skal se dit ansigt, og du skal lære nogle spilleregler, ellers virker det ikke. Relationer er en meget vigtig parameter i denne del af verdenen," siger Torben Melskens.

Læs også: Carlsberg, ingen tung ERP i Asien, tak




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere