Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Få overblik over dine notater og arbejdsopgaver

Hvad var det nu, du skulle huske at sige til chefen? I Officepakken ligger et smart program, som giver dig lynhurtigt overblik over notater og arbejdsopgaver. Se her, hvordan du udnytter OneNote.

Du kender det godt: Du har taget et notat på et møde om et eller andet, du lige skal vende med chefen, inden du tager action på det. Men hvad var det nu lige helt præcist, det drejede sig om, og hvor katten var det, du skrev det ned?

Den her kender du også godt: Du har oprettet en opgaveliste til et møde, og nu har den forputtet sig, eller du har behov for en oversigt over alle de opgaver, du har noteret dig i din OneNote-notesbøger.

I begge situationer kan lidt knofedt på huskeren og en lettere intelligent søgning løse problemerne, men det kræver arbejde, og oftest kan du ikke få det totale overblik over alle de ting, du har noteret dig rundt omkring i OneNote.

Mærker er ikke bare intelligente "bullets"

Men faktisk er der en meget smartere løsning, nemlig mærker! Du kender dem sikkert allerede. Du bruger dem sikkert som en form for "punktopstillinger", hvor du f.eks. tilføjer afkrydsnings-firkanter foran dine opgaver. Så kan du "hakke dem af" bare ved at klikke på dem med musen, når du er færdig.

Men mærkerne kan meget mere end det. Faktisk kan du benytte dem til at prioritere dine opgaver, markere at du skal vende dem med bestemte personer eller at det kræver en bestemt handling af dig. Så i stedet for bare at benytte afkrydningsfeltet øverst i listen, bør du tage dig tid til at lære nogle af de andre mærker at kende.

For - og nu kommer det rigtig smarte - OneNote kan med et snuptag skabe overblik over alle dine mærker, og oversigten er grupperet, så du f.eks. lynhurtigt kan få overblik over, hvad du skal huske at tale med din chef om, næste gang du er sammen med ham eller hende, blot ved at huske altid at mærke de ting, du skal vende med chefen med det særlige Diskuter med leder-mærke.

Find mærker

Hele styrken ved mærkerne i OneNote opdager du først, når du får klikket på Find mærker-knappen til højre i Mærker-gruppen på Startside-fanen. I løbet af et splitsekund har den gennemsøgt OneNote for alle de mærker, du har sat og viser dem nu grupperet efter mærker, så du har totalt overblik over, hvad du skal snakke med chefen om, hvilke bøger, du har noteret, at du skal læse, hvad du skal diskutere med den eller den kollegaer og så videre.

Det aller-allerbedste er faktisk, at du kan få OneNote til at oprette en liste med alle mærkerne på en side for sig i din notesbog blot ved at klikke på Opret oversigtsside-knappen nederst i Oversigt over mærker-opgaveruden.

Så har du en samlet tjekliste nydeligt grupperet efter mærker, let og overskueligt og lige til at gå til. Se det er tjekket!

Ét klik fra opgavelisten i Outlook

En anden fiks detalje er, at du kan indsætte opgaver fra OneNote i Outlook blot ved at klikke på Outlook-opgaver-knappen i Outlook-gruppen til højre på Startside-fanen. Så bliver du husket på opgaven i Outlook, og du kan konvertere opgaven til en aftale i din kalender, hvis du har behov for at afsætte tid til at løse opgaven i. Når du klikker på Outlook-opgaver-knappen, kan du sætte et af standard-opfølgningsflagene eller oprette dit eget ved at klikke på Brugerdefineret i menuen. Vælger du dette, får du mulighed for at skrive, hvilken handling du skal foretage på opgaven, i Mærk med flaget-feltet.

Tip: Undgå dobbeltoptræden af opgaver
Benytter du Opret oversigtsside-knappen, skal du huske først at slette dine gamle oversigtssider, inden du genererer en ny. Ellers optræder de samme opgaver flere gange, da Oversigt over mærker-listen indeholder ALLE opgaver i dine notesbøger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering