Computerworld News Service: It-markedets omsætning i OECD-landene vil ende med at være steget tre til fire procent i løbet af 2010, påpeges det i en ny rapport.
I 2009 faldt it-omsætningen i disse lande med seks procent.
OECD's medlemslande er hovedsageligt at finde i Europa, Nordamerika og Australasien.
I 2011 forventes væksten at overstige fire procent, men en tilbagevenden til vækstniveauerne fra før finanskrisen er "fortsat usandsynlig," vurderes det i rapporten.
Efterspørgslen stiger - også på langt sigt
På lang sigt vil efterspørgslen på IKT-anvendelse fortsat stige, i takt med at økonomierne bliver "mere intelligente" og informations- og kommunikationsteknologien mere og mere udbredt.
"Det faktum, at IKT-sektoren ikke har lidt i samme omfang som under dotcom-krisen, antyder, at IKT fortsat bliver mere og mere vigtig for erhvervsliv og forbrugere," vurderer OECD.
Organisationen mener, at IKT-sektoren er bedre integreret i den "gamle" økonomi, end den var i 2001.
"Det betyder, at IKT-relaterede kompetencer er endnu vigtigere til at fremme vækst i innovation og produktivitet og til at sikre social inklusion," hedder det.
Ingen nyinvesteringer på kort sigt
Rapporten OEDC Information Technology Outlook 2010 fremhæver, at forbruget i det offentlige og i det private erhvervsliv ser ud til at forblive svagt i de kommende måneder i OECD-landene, hvor det "på kort sigt er usandsynligt" med nye investeringer i hardware eller software.
Under den globale økonomiske nedgangsperiode "har virksomhederne haft tendens til at skære i omkostningerne til it-services over hele linjen, men i bedringsperioden er der flere strategiske aktiviteter, der er blevet vedligeholdt eller øget," beskriver rapporten.
Erhvervslivet fokuserer nu på konsolidering og applikationer for at fastholde kunder og markedsandele. Rapporten bekræfter også virksomhedernes tendens til at flytte produktionen til billigere områder i OECD-landene og de asiatiske økonomier. OECD-områdets informations- og kommunikationsteknologi-sektor er hovedsageligt gået over til services, som nu står for 80 procent af sektorens samlede omsætning.
Oversat af Thomas Bøndergaard