Kommunernes Landsforenings (KL) it-selskab, Kombit, har fremlagt den første grove skitse for, hvordan kommunerne vil klippe monopol-navlestrengen til it-leverandøren KMD.
For med KL's salg af KMD i slutningen af 2008, indgår KMD nu på lige fod med andre it-leverandører, selvom kommunerne i årenes løb har bundet tætte bånd til KMD og er afhængige af flere systemer, der rangeres som monopolsystemer.
Men de tider skal være forbi med en udbudsplan for 2011, der blev godkendt på Kombits bestyrelsesmøde tidligere på måneden.
Derudover har Kombit løse planer for, hvordan KMD-systemerne skal bydes op til skønhedskonkurrence mod andre systemer frem til 2014.
"Målet med udbudsplanen for ydelsesområdet er blandt andet at skabe konkurrence om it-opgaverne. Det er derfor afgørende, at flere it-leverandører er parate til at byde på opgaverne," skriver Kombit på sin hjemmeside.
Planen for 2011 er klar
I første omgang vil Kombit konkret tage fat i kontantydelser, enkeltydelser og persontillæg i 2011.
Næste år skal Kombit sammen med KL og kommunerne i gang med at kigge på implementeringen og ensretningen af fælles løsninger, infrastruktur og grænseflader.
I planen er der taget højde for, at ATP i de kommende år overtager en række kommunale ydelser som eksempelvis folkepension og barselsdagpenge i en ny myndighed, Udbetaling Danmark.
For at understøtte sikker drift på de systemer i overtagelsperioden fra 2012 og frem til projektets fase to i 2014, er der derfor endnu ikke planlagt udbud på de kommende ATP-områder (folkepension, førtidspension, boligstøtte, barselsdagpenge og forskudsvist udbetalt børnebidrag).
ATP oplyser til Computerworld, at Udbetaling Danmark er udbudsforpligtet, og ATP/Udbetaling Danmark derfor sammen med Kombit er gået i gang med at kigge på, hvordan de udbud skal forløbe.
Endnu er det dog for tidligt at sætte datoer og årstal for, hvornår KMD's monopolsystemer i ATP-regi ryger i udbud.
Flere om udbuddet
Kombit forklarer, at nogle områder egner sig godt til centrale udbud som eksempelvis ydelsesberegningen, mens andre løsninger som eksempelvis økonomistyringen og dokumenthåndteringen er på markeder, hvor flere spillere kæmper om kunder og kroner ude i kommunerne.
"I begge tilfælde skal det være attraktivt for flere leverandører at byde på opgaven for kommunerne," lyder det fra Kombit.
Kombit vil løbende involvere it-leverandørerne i arbejdet med udbudsplanen og i de konkrete projekter. Det arbejde bliver formelt skudt i gang tirsdag den 14. december i København, hvor Kombit har inviteret interesserede it-leverandører til møde om planen og rammearkitekturen.
Kommuner med interesse for ensretningen af it-arkitekturen kan desuden henvende sig til Kombit, der på nuværende tidspunkt allerede får assistance fra Odense, Næstved og Vejen.
De tre kommuner vurderer således, hvordan kommende forbedringsforslag kan give effektivisering, kvalitetsforbedringer eller mere korrekte udbetalinger i de 98 danske kommuner.