Computerworld News Service: It-afdelingerne har svært ved at stoppe et "sort hul" i forbindelse med indkøbte programmer på grund af uvidenhed om anvendelse af og omkostninger ved software.
Det påpeges i en ny rapport, der er sponsoreret af Fujitsu, og som viser, at kompleksiteten ved virksomhedernes samlinger af indkøbt software gør, at it-lederne ikke er opmærksomme på, hvor bekostelige overflødige applikationer er for deres virksomheder.
Fujitsu fremhæver, at årsagen til, at it-afdelingerne ikke formår at imødegå dette problem, er enten "utilstrækkelige eller ad hoc-auditer" af deres applikationer eller fordi de "ikke handler hensigtsmæssigt og rettidigt ud fra resultaterne af deres gennemgang."
Rapporten, som er udført af Vanson Bourne, bygger på en spørgeundersøgelse af 100 it-chefer og it-ledere ved store virksomheder i Storbritannien med over 1.000 medarbejdere.
Kun 47 procent af disse virksomheder udfører audit af deres indkøbte programmer. I 42 procent af tilfældene lyder svaret, at det ville være "svært" eller "meget svært" at tage en beslutning om afvikling af licenser til programmer. Kun fire procent svarer, at det ville være "meget let."
Fusioner og opkøb gør sagen endnu mere kompleks, viser rapporten. 57 procent af de adspurgte virksomheder har gennemgået en eller anden form for fusion i løbet af de sidste to år og 56 procent har vanskeligt ved at få indsamlet information, der kan bruges i en evaluering af den samlede indkøbte software.
78 procent af respondenterne hævder, at de før en fusion havde styr på de fleste eller alle anvendte applikationer og systemer på tværs af hele virksomheden. Men efter fusioner er det kun 12 procent, der svarer, at de har en nøjagtig indsigt i hvilke applikationer, der er i brug hvor.
Der påpeges også en udbredt tøven ved at handle på grundlag af en audit, hvor kun 15 procent svarer, at de øjeblikkeligt ville fjerne applikationer, der var blevet identificeret som overflødige.
20 til 25 procent svarer, at de sjældent eller aldrig fjerner overflødige applikationer, selv efter det er blevet fastslået, at de ikke længere anvendes.
John Hanley, der er administrerende direktør for applikations-divisionen hos Fujitsu UK & Ireland, siger, at "der er ingen tvivl om, at rationalisering af applikationer er et område, som kan give omkostningsbesparelser og hjælpe organisationer til at reducere deres it-forbrug. Det kan tydeligvis ikke gå, at man ikke kender sin applikations-porteføljes tilstand."
Computerworld har tidligere skrevet om de mange virksomheder, der ligger inde med it-applikationer, der aldrig benyttes, men til gengæld påvirker driften og belaster økonomien. Det kan du læse mere om her og her
Oversat af Thomas Bøndergaard