Fordoble annoncørantallet med få timers arbejdsindsats? Det lyder for godt til at være sandt. Ikke desto mindre er det, hvad websitet for iværksættere Amino oplevede for nylig.
Oplys adresse inden du går ind i supermarkedet
I Amino's nyhedsbrev nummer 65 skriver serie-iværksætteren Martin Thorborg blandt andet:
"Forestil dig, at du skal en tur i supermarkedet og der er kø for at komme ind. Når du når hen til døren, skal du fortælle din adresse og afgive andre oplysninger før du kommer ind.
Det vil nok få de fleste til at finde et andet sted at handle.
Så dumme er supermarkeder dog ikke...
Men det er mange services på nettet."
Problemet med mange services eller websites på nettet er, at de kræver, at du er oprettet som bruger og logget ind, inden du eksempelvis kan oprette en annonce eller købe en vare.
Mange gider ikke at oprette sig som brugere, og der er stor risiko for, at de fravælger dit website, hvis du kræver registrering, inden de kan købe ydelser på dit website.
Derfor skal du give folk lov til at vælge varer eller skrive annoncer, selv om de ikke er logget ind.
Fordobling af annoncører
Ifølge Martin Thorborg kan det rent faktisk fordoble antallet af brugere, der anvender dit sites services.
Her er Amino's oplevelser i Martin Thorborgs egne ord:
"Vi lavede faktisk selv samme fejl på Amino Freelancer og Amino Virksomhedsbørs indtil for 14 dage siden.
Før du kunne lave en annonce, skulle du logge ind, eller vælge brugernavn og kodeord før du kunne indtaste annoncen.
Nu har vi sørget for, at du med det samme kan indtaste annoncen og først derefter bliver bedt om at logge ind, eller lave en ny konto.
Umiddelbart virker det ikke som den store ændring, men det har fordoblet antallet af nye annoncer og det må siges at være et godt udbytte for få timers arbejde fra websitet."
Martin Thorborg oplyser til Business Center, at Amino Freelancer er gået fra 5 nye daglige udbud til godt 10. Tilsvarende er Amino Virksomhedsbørs gået fra 4 til 8 nye virksomheder til salg hver dag.
Så fordoblingen i absolutte tal er måske ikke overvældende, men absolut en forbedring, der er værd at ofre lidt tid på at opnå.
Typisk fejl i webshops
Som Martin Thorborg formulerer det:
"Samme fejl gør flere webshops, der kræver, at folk får et brugernavn og kodeord, før de kan betale. Det er noget af det dummeste man som e-købmand kan gøre og det koster let 50 procent af omsætningen.
Så husk!
Hvis du har en forretning, så prøv at tænke over hvad dine kunder forventer, når de besøger dig eller dit website og giv dem det med det samme. Så må du klare kodeord, brugernavne, betaling etc. når først kunden har fået en god oplevelse og ikke et sekund før."
Er du gået i gang med at tilrette din webshop?