For en-mandsvirksomheden eller mand-og-kone virksomheden er der nok ikke den store gevinst i at indføre et socialt netværk internt i virksomheden, men er man blot en håndfuld medarbejdere, der tit er ude hos kunder eller sidder i forskellige egne af Danmark eller verden, så kan et internt socialt netværk i virksomheden være en rigtig god idé.
Analysevirksomheden Gartner fremhæver, at sociale netværk med tiden langsomt vil overtage den almindelige emails rolle som den primære kommunikationsvej.
Interessant nok har Facebook netop introduceret sin egen mailtjeneste, så du nu kan sende email fra Facebook.
Men de sociale netværk internt i virksomhederne vil formentlig ikke være baseret på Facebook. Der er flere forskellige bud på, hvordan det kan være opbygget.
CRM-systemer som firmaets interne sociale netværk?
Som Business Center tidligere har beskrevet, har et CRM-system som Salesforce sit eget interne sociale netværkslignende modul kaldet Chatter. Her kan medarbejderne kommunikere i realtid, udveksle filer, salgsrapporter og generelt anvende CRM-systemets informationer i en social netværks-kontekst. Alt sammen inden for virksomhedens virtuelle fire vægge, så de ikke behøver at bekymre sig om, hvorvidt de kommer til at røbe forretningsmuligheder.
Der er dog mulighed for at integrere med eksempelvis Facebook, så virksomhedens sociale netværk ikke blot er en isoleret ø i et socialt netværks-hav. Chatter giver muligheden for en mere kontrolleret anvendelse af sociale net.
Men hvorfor ikke lade det sociale netværk være det centrale i virksomheden - i stedet for blot at lade netværket være en knopskydning på et CRM-system?
Det er den vej, et nystartet dansk projekt går. Her tilbydes et online-system, der kan fungere som virksomhedens nervesystem, hvad angår samarbejde og kommunikation. Og det er gratis at anvende for små virksomheder.
Byg dit eget sociale netværk
I stedet for at lade firmaets sociale netværk udspringe af CRM-systemet, kan man vælge at lade det sociale netværk blive det centrale i virksomheden.
Et socialt netværk, som bliver udgangspunkt for nye applikationer, som medarbejderne i virksomheden er med til at skabe.
Det er tankegangen bag det spændende danske system Podio.
Filosofien bag systemet er at skabe de rette betingelser for de ansattes samarbejde og give medarbejderne magten til at udvikle it-systemerne, så de passer til medarbejdernes behov, frem for at lade systemerne diktere medarbejdernes arbejdsgange.
Sådan fungerer Podio
Tanken er, at brugerne hurtigt og nemt kan oprette eller genanvende allerede eksisterende apps i Podio, som understøtter præcis den proces eller opgave, som brugerne sidder med.
Visionen er en kombination af intranet, kommunikationsplatform og samarbejdsværktøj, der binder virksomhedens medarbejdere tættere sammen samt involverer leverandører, samarbejdspartnere og andre interessenter i større eller mindre grad.
Rum - eller spaces - er det helt centrale i Podio-universet.
Et rum kan være beregnet til en afdeling, et projekt eller hele virksomheden.
Afhængig af hvad rummet skal bruges til, kan man tilføje de nødvendige apps. Eksempelvis kan man oprette et ideudviklingsrum, hvor brainstorming og mere struktureret ideudvikling kan finde sted. Her vil apps som brainstorming, ideplatform samt møder og referater være oplagte at anvende.
Alle virksomhedens medarbejdere bør inviteres med i ideudviklingsrummet, mens eksterne interessenter formentlig bør holdes uden. Potentielle medlemmer kan nemt inviteres ved at sende en email fra Podio.
Gratis for små virksomheder
Podio har også en App Store, så du ikke selv behøver at bygge din app, men kan drage nytte af andres.
Podio er et meget nyt produkt, men du kan allerede nu skrive dig op til at anvende det her.
For op til 10 brugere er det gratis at anvende Podio. Kommer man over 10 brugere, koster det tre euro per bruger.